Avansert nivå (625)
Elevene kan, konfrontert med ulike typer problemer, anvende matematikk og resonnere matematisk. De kan løse førstegradslikninger og uttrykke generaliseringer. De kan løse problemer relatert til brøk, forhold og prosent, og de kan begrunne svarene sine. Elevene kan benytte sin kunnskap om geometriske former/figurer til å løse en rekke problemer hvor areal inngår. De viser forståelse for hva «gjennomsnitt» betyr, og kan løse problemer som er relatert til forventet verdi.
|
Høyt nivå (550)
Elevene kan bruke sin kunnskap og forståelse i ulike og relativt komplekse situasjoner. Elevene kan bruke informasjon for å løse oppgaver hvor ulike typer av tall og operasjoner inngår. De kan regne om mellom brøk, desimaltall og prosenttall. Elevene kan grunnleggende prosedyrer for å behandle algebraiske uttrykk. De kan løse ulike typer oppgaver hvor vinkler inngår, for eksempel relatert til trekanter, parallelle linjer, rektangler og liknende figurer. Elevene kan analysere data ut fra mange typer grafiske framstillinger, og løse enkle problemer knyttet til utfall og sannsynlighet.
|
Middels nivå (475)
Elevene kan bruke grunnleggende matematiske kunnskaper i mange slags situasjoner. De kan løse oppgaver hvor negative tall, desimaltall, prosent og forhold inngår. Elevene har noe kunnskap om lineære uttrykk og to- og tredimensjonale former. De kan lese og tolke data i diagrammer og tabeller. De har noe basiskunnskap om sannsynlighet.
|