Analysere
| En systematisk undersøkelse der man er opptatt
av detaljene knyttet til noe som er sammensatt og komplekst. For
eksempel kan man analysere en observasjon. |
APE Discovery
| Begrepet er hentet fra vitensenteret Exploratorium,
som bruker benevningen om utstillinger og installasjoner som genererer aktivt,
forlenget engasjement (APE = Active Prolonged Engagement). |
Didaktisk design
| Et vidt samlebegrep som beskriver en kreativ
skapeprosess der en film, en opplevelse, en aktivitet, en modell,
en installasjon eller en annen artefakt er planlagt og utformet
for å gjøre læring mulig. |
Etnografiske
observasjoner
| Intervjuer, iakttakelser eller observasjoner
som legger vekt på å observere samspill av menneskelig aktivitet,
som samtaler, nonverbale sosiale interaksjoner eller interaksjoner
med gjenstander eller teknologi. |
Installasjon
| En modell, eller en samling modeller, som har
til hensikt å sette i gang tankeprosesser hos publikum
knyttet til et tematisk mål. |
Kode
| En mindre del av en samtale, et utsagn eller
et sammensatt kommunikasjonselement (handling + samtale). |
Kritisk tenkning
| Å undersøke noe på en selvstendig, logisk og
systematisk måte, med klare og tydelige argumenter. Å analysere,
vurdere og konkludere inngår i kritisk tenkning. |
Lukkede og åpne
spørsmål
| Et lukket spørsmål har et svar: «Hva er hovedstaden
i Norge?» Et åpent spørsmål har mange svar og åpner for et rikere
mangfold i svarene som blir gitt. |
Mockups
| Midlertidige utstillinger, ofte laget billig
og av enkle materialer. Bare laget for testing. Utformes og demonteres
raskt. |
Naturvitenskapelig
tenkning
| Undrende og utforskende tenkning som innebærer
å lage hypoteser, eksperimentere, observere, diskutere, vurdere
og argumentere. |
Planned Discovery
| Planlagt utforskning. Dette gjelder installasjoner
der vitensenteret gir deg en oppskrift som du som publikum må følge. |
Redesign
| Å redesigne er å revidere, endre eller justere
design, funksjon eller innhold. |
Sosiokulturelt
læringssyn
| Synet om at læring er et sosialt fenomen som
skjer i sosiale kontekster og gjennom språk. (Alternative læringssyn:
konstruktivistisk, kognitivt og behavioristisk.) |
Tankeprosess
| Beskrivelse av handlinger eller verbale uttrykk
som er synlige for en observatør, og som bidrar til tenkning og
utvikling. |
Transkripsjon
| Å skrive ned verbale uttrykk i en tabell der
det går fram hvem som sier hva. En transkripsjon kan også inneholde
korte stikkord som beskriver menneskelig adferd og nonverbale uttrykk fra
publikum. |
Utforskende læring
(inquiry-based learning)
| I utforskende læring er det en aktiv deltaker
som utforsker. Det legges vekt på hvordan deltakerne tenker og resonnerer,
og på å støtte utforskerens læring og utvikling – i motsetning til tradisjonell
læring, der en lærer formidler det som skal læres, til
en lyttende og mer passiv mottaker. |
Utstilling
| En større samling installasjoner som har til
hensikt å sette i gang tankeprosesser hos publikum knyttet til et
større tema. |
UtVite-modellen
| Et utviklingsverktøy for redesign av installasjoner
og utstillinger. |