Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Sundhedsprofessionelles begejstring for fortællinger fra levet erfaring

Læringsteoretiske perspektiver på et co-teaching program om recovery
Health Professional's enthusiasm for stories from lived experience
Learning theoretical perspectives on a co-teaching program on recovery



f. 1978

Koordinator, underviser, BSc, Region Hovedstadens Psykiatri, Skolen for Recovery, Psykiatrisk Center Ballerup




f. 1978

Lektor, studieleder, cand.comm., ph.d., master i sundhedsfremme, Institut for Mennesker og Teknologi, Center for Sundhedsfremmeforskning, Roskilde Universitet




f. 1957

Leder, psykolog, ph.d., MPG, Region Hovedstadens Psykiatri, Kompetencecenter for Rehabilitering og Recovery, Psykiatrisk Center Ballerup




f. 1965

Seniorforsker, mag.art., ph.d. Region Hovedstadens Psykiatri, Kompetencecenter for Rehabilitering og Recovery, Psykiatrisk Center Ballerup




f. 1959

Underviser, Sygeplejerske, Master i Sundhedspædagogik, Region Hovedstadens Psykiatri, Skolen for Recovery, Kompetencecenter for Rehabilitering og Recovery, Psykiatrisk Center Ballerup




f. 1952

Professor, PhD. Institut for Mennesker og Teknologi, Center for Sundhedsfremmeforskning, Roskilde Universitet

I 2013 etablerede psykiatrien i Region Hovedstaden, Danmark, et undervisningsprogram om recovery for sundhedsprofessionelle. En underviser, der havde levet erfaring som tidligere patient, og en underviser med sundhedsprofessionel og pædagogisk baggrund stod for planlægning og gennemførsel af en-dages workshops for alle ansatte i Region Hovedstadens Psykiatri. Evalueringer af programmet viste et udtalt engagement i den personlige fortælling fra underviseren med levet erfaring. Denne artikel diskuterer, hvordan engagementet kan forstås. Evalueringsmaterialet analyseres ud fra et læringsteoretisk perspektiv og fokuserer på 1) betydningen af fortællingens emotionelle indhold, 2) den rolle-bytning, der, sammenlignet med hverdagen i psykiatrien, fandt sted idet underviseren med levet erfaring på workshoppene fremstod som vidende ”ekspert”, fremfor som støtte-krævende patient, mens den sundhedsprofessionelles rolle i nogen grad blev sekundær, og 3) workshoppene som et læringsrum, der potentielt aktiverer refleksioner over strukturer og organisering af arbejdspraksis.

Co-teaching skaber læringspotentialer for sundhedsprofessionelle. Fortællingen bekræfter de sundhedsprofessionelle i meningsfuldheden i deres arbejde. Kritiske elementer vækker genkendelse og sætter spørgsmålstegn ved det psykiatriske arbejdes organisering.

Nøgleord: co-teaching, levet erfaring, læring, sundhedsprofessionelle, refleksivitet

In 2013 a recovery co-teaching programme for professionals was established in Mental Health Services, Capital Region of Denmark. Evaluations showed an engagement in the narrative presented by the teacher with lived experience. The article discusses this engagement. The material is analysed from a learning theoretical perspective focusing on: (1) The significance of the emotional content of the narrative, (2) The switched roles between the person with lived experience and professionals, and (3) The workshops as a learning space.

Co-teaching creates learning potentials for health professionals. The narrative ensures professionals of the meaningfulness of their work and raises the level of reflectivity.

Keywords: co-teaching, lived experience, learning, health professionals, reflectivity
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon