Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

En sak for seg – eller en sak for alle?

Helsefremmende og forebyggende psykisk helsearbeid i skolen. Erfaringer fra et utviklingsprosjekt
Promoting pupils’ mental health in school. Experiences from a mental health developmental project

f. 1976

PhD, Forsker, OsloMet-Storbyuniversitetet, Arbeidsforskningsinstituttet.


1951

Dr.Philos, Forsker I, OsloMet-Storbyuniversitetet, Arbeidsforskningsinstituttet.

Studien er del av et avsluttet FoU-prosjekt, «Skolen som arena for barn og unges psykiske helse». En av hovedhensiktene med prosjektet er å gi økt kunnskap om hva lærerne gjør og kan gjøre for å forebygge og fremme psykisk helse i skolen. Forskningsdesignet bygger på den skandinaviske tradisjon for aksjonsforskning i arbeidslivet. Studien viser at det ligger et stort potensial for mer systematisk samarbeid mellom lærerne i skolen og at psykisk helsearbeid i skolen bør inngå i skolens strategi for utviklingsarbeid. Arbeidet med psykisk helse er ikke en sak for seg, men en sak for alle ansatte og elever i skolen.

Nøkkelord: psykisk helse, forebygging, undervisning, utviklingsarbeid, aksjonsforskning

This study is part of a project concerned with promoting the mental health of children and youth in classrooms. The research design in this study is based on the Scandinavian tradition of action research. The study showed that there exists a big potential for more systematic collaboration between teachers in schools, and we propose that working with these matters should be regarded as part of a school development strategy. Working with mental health is not only a health professional issue, but teachers can also benefit from being more conscious of what they can do as teachers to promote mental health in classrooms.

Keywords: mental health, prevention teaching, collaboration, action research
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon