Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Dramapedagogikk med fokus på forumspill i psykisk helsearbeid - Sykepleierstudenters refleksjoner over praksiserfaringer



Høgskolen i Østfold

f. 1963

Kandidat i helsefag (can. san.) og psykiatrisk sykepleier,  Avdeling for helse- og sosialfag, Høgskolen i Østfold

eva.b.antonsen@hiof.no



University of Gothenburg, Høgskolen i Østfold

f. 1954

Psykiatrisk sykepleier, dramapedagog og vårdlärare. Institute of Health and Care Science, University of Gothenburg. Avdeling for helse- og sosialfag, Høgskolen i Østfold.

margret.lepp@gu.se

margret.lepp@hiof.no



Høgskolen i Østfold

f. 1969

Kandidat i sykepleievitenskap og psykiatrisk sykepleier,  Avdeling for helse- og sosialfag, Høgskolen i Østfold

ingrid.femdal@hiof.no

Sammendrag

Sykepleiestudenter i praksis i psykisk helsearbeid kan være usikre i samhandlingssituasjoner med pasientene. Å reflektere over praksis kan hjelpe dem og kan gjøres gjennom forumspill. Studiens hensikt er å beskrive anvendelsen av forumspill som en dramapedagogisk form for refleksjon med fokus på sykepleierstudenters praksiserfaringer i psykisk helsearbeid. Gjennom deltakende observasjon ble forumspill anvendt, beskrevet og analysert. Forumspill anvender virkelighetsnære, selvopplevde fortellinger som skaper engasjement og en følelse av autentisitet. Gjennom intervensjonene blir nye perspektiver som kan lede til empati og nye fortellinger, synlige. Forumspill kan være en pedagogisk form for å reflektere over og diskutere praksiserfaringer i grupper.

Nøkkelord: psykisk helsearbeid, dramapedagogikk, forumspill, sykepleierutdanning, refleksjon, læring

Abstract

To reflect on situations from practice can contribute to nursing students’ knowledge of how to encounter patients and relatives. The aim of the study is to describe the application of Forum Theatre as a drama pedagogical form of reflection focusing on nursing students’ practical experiences in mental health care. Using students’ experienced situations from their practice was of importance as it contributed to their engagement and learning, and resulted in authenticity and new stories. Conclusion: Forum Theatre can be used to enhance nursing students’ reflection and learning about managing situations in alternative ways.

Keywords: mental health care practice, drama, forum theatre, nursing education, reflection, learning
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon