Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Ferdighetstrening i psykisk helsearbeid for sykepleiestudenter - en aksjonsforskningsprosess mellom praksis- og utdanningsfeltet



birgitta.hedelin@ntnu.no

f. 1948

Psykiatrisk sykepleier, Master in Public Health. Professor emerita, NTNU i Gjøvik



nina.b.andfossen@ntnu.no

f. 1968

Psykiatrisk sykepleier, Master of Community Care. Stipendiat/universitetslektor, NTNU i Gjøvik



kari.fjar@ntnu.no

f. 1959

Psykiatrisk sykepleier/Master of Community Care. Universitetslektor, NTNU i Gjøvik

Sammendrag

Sykepleiestudenter er usikre, opplever angst og har fordommer i møte med det psykiatriske fagfeltet, et fagfelt i stadig endring og utvikling. Å forberede studenter for dette virksomhetsfeltet er en utfordring for høgskolen, og mangel på kommunikasjon fører til en kløft mellom utdanning og praksis. Sykepleieveiledere i det psykiatriske praksisfeltet mener at studentenes forberedthet før praksisstudier må forbedres når det gjelder teoretisk kunnskap og ikke-instrumentelle ferdigheter som kommunikasjon og samarbeid. Artikkelen beskriver en aksjonsforskningsprosess mellom en høgskole og det psykiatriske fagfeltet der hensikten var å videreutvikle studentenes ferdighetstrening før praksisstudier i det psykiatriske fagfeltet.

Nøkkelord: aksjonsforskning, bachelorutdanning i sykepleie, ferdighetstrening, grunnleggende sykepleie, psykisk helsearbeid

Abstract

Nursing students are uncertain, experience anxiety and display prejudice when encountering the psychiatric field, a field that is constantly changing and developing. Preparing students for the field is a challenge for the university, and a lack of communication leads to a gap between education and practice. Nurse preceptors in the field believe that student preparation before placement must be improved both in terms of theoretical knowledge and non-technical skills, such as communication and cooperation. The article describes an action research process in a university and the psychiatric field where the intention was to develop students' skills training before placement.

Keywords: action research, bachelor nursing education, basic nursing, mental health care, skills training
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon