Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Forskningssirkler som grunnlag for kompetanseutvikling i praksis og utdanning

Tor Slettebø: Professor. VID Vitenskapelige Høgskole. Tor.slettebo@vid.no

Sissel Seim: Førsteamanuensis emeritus, Høgskolen i Oslo og Akershus, Førsteamanuensis II, Høgskolen i Sogn og Fjordane. Sissel.seim@hioa.no

Tema for artikkelen er hvordan barnevernsarbeidere og forskere/undervisere ved hjelp av forskningssirkler kan utvikle barnevernfaglig kompetanse i tjenestetilbud og i profesjonsutdanningene. Artikkelen tar utgangspunkt i erfaringer fra to prosjekter med forskningssirkler i samarbeid mellom deltakere fra 20 barnevernsentre, Diakonhjemmet Høgskole og Høgskolen i Oslo og Akershus. Forfatterne drøfter muligheter og utfordringer med lokal kunnskapsproduksjon i forskningssirkler, og muligheter for å generalisere kunnskapen som utvikles.

Nøkkelord: Barnevern, kompetanseutvikling, forskningssirkel, aksjonsforskning

Abstract:

The topic of the article is how child welfare workers and researchers / teachers using research circles can develop knowledge and expertise, both in child welfare services and in the professional training of social workers. The article is based on experiences from two projects using research circles as methodology. The project has been a collaboration between participants from 20 child welfare services, Diakonia University College and Oslo and Akershus University College. The authors discuss the opportunities and challenges with local knowledge production in research circles, and also of generalizing findings.

Keywords: Child Welfare, knowledge production, research circles, action research
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon