Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Barnevern og sosiale nettsamfunn - en utforskende analyse

Professor, Høgskolen i Sør-Trøndelag, Program for Sosionomutdanning.

edgar.marthinsen@hist.no

Professor, Høgskolen i Sør-Trøndelag, Program for Sosionomutdanning.

graham.clifford@hist.no

Førsteamanuensis, Høgskolen i Sør-Trøndelag, Program for Sosionomutdanning.

bente.h.kojan@hist.no

  • Side: 63-76
  • Publisert på Idunn: 2014-09-01
  • Publisert: 2014-09-01

Da internett ble introdusert for et par tiår siden, fungerte det i hovedsak som en informasjonskanal med muligheter for utbytte av informasjon via epost og fildeling med bruk av PC. De fleste stiftet kontakt med PC og internett gjennom sin jobb. Siden har teknologien utviklet seg, og i våre hverdagsliv i dag finnes et mangfold av lett tilgjengelige interaktive medier som smarttelefoner og nettbrett. Bruken av interaktive medier kan knyttes til selvpresentasjon, identitetsutvikling og menneskers deltakelse i private, så vel som offentlige, sfærer. Denne artikkelen baserer seg på en gjennomgang av intervjuer knyttet til en større undersøkelse av foreldre, barn og ansatte i barnevernet, hvor bruk av moderne teknologi framtrer mer og mer i tråd med utviklingen av plattformer som bl.a. facebook, skype og twitter. I forskergruppen fikk vi en uventet diskusjon om hvordan utviklingen ser ut til å utfordre barneverntjenesten som et byråkratisk kontroll- og hjelpeorgan. I artikkelen gir vi ingen konklusjoner, men bidrar med å peke på enkelte utfordringer og tilrådinger om hvordan barnevernfeltet kan forholde seg til sosiale nettsamfunn.

Nøkkelord: Barnevernstjenester, websider for sosiale nettverk, virtuell kommunikasjon, deltagelse, etikk, facebook.

Abstract

Social network sites such as Facebook and Twitter have attracted millions of Norwegian users, that being children, youth and adults. With easy accessible technologies such as smart phones and tablet computers virtual activities have become an integrated part of the daily life of many people. New patterns of communication and interaction have implications for the Social Work area, including the Child Welfare Services (CWS). This paper explores how social network sites affect the work of the CWS. Our data stem from a comprehensive research program titled «Det nye barnevernet» (New Child Welfare Services). The findings presented are the result of an exploratative analyzis of qualitative interviews with children, youth and parents in contact with the Norwegian CWS. We identify potential areas of concern related to the character of social problems among children and youth, the CWS’ decision-making – and helping processes, conflicts of interests between the children in out of home care and their biological parents, and ethical issues. However, there are also positive avenues associated with the utilization of social network sites. Child Welfare Service Organizations, Educators and Researchers should address the issue to provide awareness and guidance to Child Welfare practitioners and students.

Keywords: Child Welfare Services, social network sites, virtual communication, participation, ethics, facebook.
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon