Portvakt eller døråpner – Å rekruttere informanter til barnevernsforskning
- Side: 19-31
- Publisert på Idunn: 2013-05-13
- Publisert: 2013-05-13
I all forskning er forskere avhengig av å få tilgang til det forskningsfeltet som skal studeres. I denne artikkelen ser vi nærmere på barnevernsansattes erfaringer med å rekruttere informanter til forskning og utfordringer som ligger i rekrutteringsarbeidet. Studien bygger på fokusgruppeintervju med ansatte (n=8) som har deltatt med rekruttering av informanter til det nasjonale forsknings- og utviklingsprosjektet «Det Nye Barnevernet» (DNBV). Funnene viser faktorer som spiller inn på rekrutteringsarbeidet, der ansattes relasjon til informantene og oppfatning av deres situasjon spiller inn. Også innstillingen ansatte har til forskning synes å ha betydning. Studien baserer seg på forskning i barnevernsfeltet, men også innen andre forskningsfelt rekrutteres informanter via tjenesteytere. Funnene har således overføringsverdi til andre forskningsfelt.
Nøkkelord: Portvakt, rekruttering, forskningsprosess, «research mindedness»
Abstract
Obtaining access to a particular research field can pose challenges. In this article, we explore how child welfare professionals experience assisting researchers by recruiting service users as research participants. We conducted focus group interviews with eight child welfare professionals. All of them had recruited participants in a national research and development project, «Det Nye Barnevernet» [The New Child Welfare Service] (DNBV), in Norway. Our findings suggest that different factors influence the process of involving service users in research. These factors include the nature of child welfare professionals' relationships with service users and how the professionals perceive service users' circumstances. Child welfare professionals’ attitudes towards research also seem to have an influence. While our study addresses child welfare, it is noteworthy that researchers in many fields need the help of service providers in order to access particular research fields’ informants. Consequently, our findings offer transferable insights.