Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Felles innsats eller solospill? – En kvalitativ studie om tjenesteyteres samarbeid omkring barn og unge

Psykologspesialist og PhD, Førsteamanuensis ved Høgskolen i Molde

atle.odegard@hiMolde.no

Sosionom, Master i spesialpedagogikk og DrPH, Professor i sosialt arbeid ved Universitetet i Stavanger

elisabeth.willumsen@uis.no

  • Side: 189-199
  • Publisert på Idunn: 2012-01-06
  • Publisert: 2012-01-06

I Norge har vi et velutviklet tjenestetilbud til barn/unge og deres familier og mange brukere er fornøyde med det tilbudet de får. Samtidig står vi overfor store samarbeidsutfordringer mellom ulike tjenesteytere, noe som særlig har sammenheng med fragmenterte velferdstjenester. Hensikten med denne kvalitative studien er å utforske hvordan tjenesteytere (N = 17) som arbeider med barn og unge forstår fenomenet samarbeid. Informantene fylte ut et skjema bestående av åpne setninger om fenomenet samarbeid. Denne kvalitative metoden inviterer informantene til å fremme egne erfaringer med samarbeid, på en åpen og ikke dirigerende måte. Analysen av datamaterialet var inspirert av grounded theory. I alt åtte suksessfaktorer for godt samarbeid ble identifisert. En konseptuell modell ble utviklet som beskriver ulike typer samarbeid, organisert langs to dimensjoner – planlegging og relasjoner. Modellen kan brukes som analyseverktøy for ledelsen og tjenesteytere som ønsker å utvikle sine samarbeid f.eks i ansvarsgrupper.

The primary aim of this paper is to present the findings from a qualitative study and to outline a tentative model of interprofessional collaboration. Seventeen professionals from child welfare services, school psychology services, elementary schools and kindergartens participated in the study. A Sentence Completion Technique was used, where participants were given the opportunity to present their perceptions of collaboration in an unstructured and open way. Categorization was used as the central analyzing tool along with condensation and interpretations. Data analysis was supported by the software program NVIVO8. The results are presented as eight polarized constructs and a tentative model for collaboration arrangements is suggested. The conceptual model may be used as an analytical tool a) in the management of planning and developing collaboration processes and b) for professionals directly engaged in collaboration processes, such as case conferences.

Keywords:

Co-operation, qualitative study, children and adolecents

Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon