Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Kurs til foreldre med barn i fosterhjem –– en selvstyring av foreldre?

Barnevernpedagog, cand. polit og ph. d. Førsteamanuensis ved UiA

bjorn.o.angel@uia.no

  • Side: 129-144
  • Publisert på Idunn: 2011-11-03
  • Publisert: 2011-11-03

I denne artikkelen presenteres resultatene fra en kvalitativ studie av foreldres utbytte av kurs til foreldre med barn i fosterhjem. Deltakerne beskriver endringer som har skjedd i deres livssituasjon, og hva de erfarte som nyttig i deltakelsen på kurset. Kursdeltakerne har erfart økt selvtillit og kan se barnet sitt i et annet lys. Dette analyseres ut fra Foucaults perspektiver på makt.

The article presents’ results from a qualitative study of parents benefits in participation in course given to parents whose children are placed in foster care. The participants describe changes that had occurred in their life situations, and aspects of the course evaluated as useful. Essential findings indicate that the participants have increased self-confidence and regard their children in a new way. Foucault’s concepts of Power are applied in the analysis.

Keywords:

Child protective services, parental competence, power, qualitative study

Keywords: Barnevern, foreldrekompetanse, makt, kvalitativ studie
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon