Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

«Å ta kunsthistorie eller statsvitenskap er en luksus ikke alle kan unne seg» – Kan utdanningsatferd forstås ut fra ulike kapitalformer i etniske nettverk?

m.s.leirvik@sosgeo.uio.no

LEIRVIK, MARIANN STÆRKEBYE f. 1976. Ph.d.-stipendiat i sosiologi ved Universitetet i Oslo; høgskolelektor ved Politihøgskolen i Oslo siden 2011.

  • Side: 190-216
  • Publisert på Idunn: 2012-04-23
  • Publisert: 2012-04-23

Basert på dybdeintervjuer med etterkommere av innvandrere fra Pakistan og India, utforskes hvilke kapitalformer som gjør seg gjeldende i pakistanske og indiske nettverk i Norge. Hensikten med artikkelen er å vise hvordan kapitalformer i slike nettverk kan bidra til å forklare hvorfor klasse betyr mindre for utdanningsatferd blant etterkommere enn blant majoritetsbefolkningen. De unges beskrivelser viser at deres utdanningsatferd er vevet inn i komplekse prosesser av kapitalkonverteringer mellom «gamle» kapitalformer (status i hjemlandet, medbrakt økonomisk og kulturell kapital, kastebakgrunn og urban eller rural bakgrunn) og «nye» kapitalformer (ervervet økonomisk og kulturell kapital i Norge). Slik de unge forteller om det, ser det ut til at utdanning utgjør en særdeles viktig kilde til intern differensiering. Konkurransementaliteten og framvisningen av «iøynefallende» utdanninger viser hvor viktig sosial mobilitet i det norske samfunn er for intern posisjonering.

«To study art or political science is a luxury not everyone can afford.» Do different forms of capital in ethnic communities explain educational outcomes?

Based on qualitative in-depth interviews among young adults of Pakistani and Indian origin, the article analyses the ways in which different inequality dimensions, embedded in the ethnic community, influence educational outcomes. The concept of subculture (and subcultural capital) is analytically used to explore this. Previous research has shown that class-related factors are of less value in explaining educational outcomes among descendants of immigrants. The main purpose of this article is to analyse how «new» and «old» forms of capital are important for internal differentiation. Both economic and educational capital, caste and the urban/rural division are forms of capital that affect the importance of class in educational outcomes.

Keywords: caste, educational choices, ethnic community, inequality, subcultural capital
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon