Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: Kunnskap og helse
- Side: 3-19
- DOI: https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2016-03-04-02
- Publisert på Idunn: 2016-11-28
- Publisert: 2016-11-28
Sykt flinke jenter – hvordan ble det sånn? Og blir de flinke jentene mindre «(p)syke» hvis de får mer kunnskap om psykisk helse i skolen? Første del undersøker hvordan koblingen mellom flinke jenter og psykiske problemer har oppstått, blitt legitim og opprettholdes. Fokuset er på hvordan forskerne som har påvist en kraftig økning i jenters stress og psykiske problemer i de siste årene, samtidig har bidratt til å frembringe denne koblingen gjennom sine spørsmål, metoder og kunnskapssyn. I andre del utforskes spørsmålet om hvorvidt mer kunnskap om psykisk helse gir bedre helse for de sykt flinke jentene. Forfatternes analytiske synsvinkel er inspirert av fransk psykoanalyse og kroppsfenomenologi, og med bruk av illustrasjoner fra terapirommet. Analysen viser at kunnskapen mot sin hensikt kan virke begrensende i jentenes arbeid med egen helse, noe forfatterne relaterer til språkets begrensninger som uttrykks- og erkjennelsesmåte. I artikkelen beveges analysen mot andre mulige måter å merke og erkjenne seg selv på, med fokus på ulike former for kroppslig utfoldelse og muligheter som kroppsøvingsfaget åpner for.
The missing book, words without meaning and insanely good girls: Knowledge and health
Insanely good girls – how did they get that way? Do they become less «insane» if they are given lessons in mental health at school? The first part examines the origins of the link between good girls and poor mental health, and how it has been legitimized and perpetuated. The second part explores the question of whether increasing the girls’ knowledge of mental health improves their own mental health. The authors have adopted an analytical perspective inspired by French psychoanalysis and phenomenology of the body, and with illustrations from the therapy room. The exploration suggests that the good girls’ use of knowledge about their own ailments in the therapy does not have any real effect on their health. The authors problematize how such effects are related to the limitations of language in the work of knowing oneself. The article then points towards other potential modes of experiencing oneself in the work of health, focusing on bodily movements and physical education.