Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Marguerite Duras om Jacques Lacan, kjønn og kjærlighet - En lesning av Dødens sykdom

er PhD-stipendiat tilknyttet allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen. Hun arbeider med prosjektet «Selvfremstilling og kjærlighetshistorier i norsk samtidslitteratur». kjersti.aarstein@uib.no

  • Side: 150-170
  • Publisert på Idunn: 2015-07-28
  • Publisert: 2015-07-28

I artikkelen argumenterer jeg for at Marguerite Duras’ roman Dødens sykdom (1982) utgjør en innsiktsfull lesning av Jacques Lacans Seminar XX om kjærlighet, begjær og kvinnelig seksualitet. Jeg antyder at ekkoet fra Duras’ forfatterskap lyder i Seminar XX, og diskuterer hvordan Dødens sykdom i sin tur påkaller dette seminaret. Jeg viser hvordan Duras utforsker Lacans begrep om kjærlighet og kvinnelighet gjennom allusjoner til mytiske fortellinger, som eventyret om Tornerose, syndefallsmyten og fortellingen om skjoldmøyen på Hindarfjellet i norrøn mytologi. Artikkelens sentrale tese går ut på at Duras’ arbeid med det mytiske stoffet munner ut i en kritisk og kreativ lesning av Lacan, der kjærlighet står i et positivt forhold til sannhet, heller enn å dekke over den nakne sannheten om sex. Slik fremmes en visjon om levedyktig kjærlighet i Duras’ mørke fortelling om et mislykket forsøk på å elske.

Marguerite Duras on Jacques Lacan, Love and Gender A Reading of The Malady of Death

The article makes the case that Marguerite Duras’ novel La Maladie de la mort (1982) amounts to a careful and innovative reading of Jacques Lacan’s twentieth seminar on love, desire and feminine sexuality. The author points towards the echo of Duras’ work in Lacan’s Seminar XX, and discusses the invocation of his seminar in La Maladie de la mort. In this novel, Duras explores Lacan’s concepts of love and femininity through allusions to key myths of love and sexuality – myths such as ‘Sleeping Beauty’, the biblical fall of man, and old Norse and Germanic renderings of a Valkyrie in love. The author argues that Duras, in grappling with these myths, develops an unconventional reading of Lacan, in which love is capable of producing its own truth, not merely of covering up the dreary truth of sex. Within her dark and claustrophobic story of a failed attempt to initiate love, Duras poetically envisions what love could be like under different circumstances.

Keywords: Duras, Lacan, love, femininity, Sleeping Beauty, Valkyrie.
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon