Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Max Ernsts utforskning av kvinners identitet i Une semaine de bonté

er professor emeritus i fransk litteratur ved Institutt for språk og litteratur, NTNU. Siste publiserte bøker: Kvinners surrealisme: Hyener og nattsommerfugler, Tapir Akademisk forlag 2011 og Slipp ordene løs! Skriveprosess og fagtekster, Akademika 2012. sissel.lie@ntnu.no

  • Side: 20-40
  • Publisert på Idunn: 2014-03-13
  • Publisert: 2014-03-13

Max Ernsts collageroman Une semaine de bonté (1934) representerer kvinner og menn som drager. Ifølge kunstneren er de skapt av hans hallusinasjoner i møtet med illustrasjoner fra 1800-tallets romaner og kataloger. Mens menn med enorme vinger vanligvis assosieres med makt og hemmelig kunnskap, virker Ernsts dragekvinner provoserende og diskriminerende. Ernst vil skape tvetydighet mellom provokasjon og fascinasjon i sine collager. Jeg ønsker i denne artikkelen å beholde både den spontane avvisningen av hans dragekvinner og den tiltrekningen de har. Dragekvinnene kan sees som representasjoner av det ubevisste, der det uforståelige og frastøtende er en del av vår identitet. Ernsts utforskning av kvinners identitet kan berike vår forestillingsverden og skape ny forståelse.

Max Ernst's research into women’s identity in Une semaine de bonté

Max Ernst’s collage novel Une semaine de bonté (1934), as part of his investigation of identity, represents women and men as dragons. According to the artist, they result from his hallucinations provoked by illustrations from 19th century novels and catalogues. While men with enormous wings are generally associated with power and secret knowledge, Ernst’s women with dragon wings are provocative, suggesting discrimination. Ernst wants to establish ambivalence between provocation and fascination in his collages. I seek in this article to maintain both the spontaneous rejection of the dragon women and the attraction the collages exert. The dragon women can be seen as representations of the unconscious, where the uncomprehensible and reprehensible are part of our identity. Ernst’s research into women’s identity can make for a rich experience and create new understanding.

Keywords: Surrealism, Max Ernst, collage novels, the unconscious, identity, dragon women, ambivalence
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon