Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Femininiteter og forførelser i Suzanne Brøggers forfatterskab



dr.philos., professor i pedagogisk tekstforskning ved Høgskolen i Vestfold siden 2005. Dansk lektor ved Universitetet i Bergen 1982–1987. Seniorforsker ved Nordisk institutt for kvinne- og kjønnsforskning (NIKK) ved Oslo Universitet 2002–2005. Hun har skrevet Krystallisationer. J. P. Jacobsen, en moderne mandsforfatter (2005), Køn i skolen (2010), Køn i kulturen (2011), Køn i politik (2012) og artikler om mænd og maskuliniteter hos Alexander Kielland (2008), hos Henrik Ibsen (2008) og hos Lars Saabye Christensen (2012). susanne.knudsen@hive.no

  • Side: 41-58
  • Publisert på Idunn: 2014-03-13

Flere femininiteter er på spil i Suzanne Brøggers forfatterskab. De er fremstillet i en sammenvævning af flerkønnethed og seksualiteter, flere, end den traditionelle konstruktion af tokønnethed og heteroseksualitet tilsiger. Brøgger åbner for blandt andet hedonistisk femininitet, kvindelig maskulinitet og femme fatale-femininitet. Hun finder, at «To køn er for lidt». Det gør hun ved at tage skrivningen som en forførelsens kunst i anvendelse. Forførerisk skriver hun bekendelseslitteratur på grænsen mellem virkelighed og fiktion. Femininiteter og forførelser i Suzanne Brøggers forfatterskab bliver i denne artikel belyst ved hjælp af krydslæsninger af især essays i Fri os fra kærligheden (1973) og romantrilogien Creme Fraiche, Ja og Transparence (1978–1993) samt fiktive breve i Jeg har set den gamle verden forsvinde – hvor er mine øreringe? Breve til Prinsen af Mogadonien (2010).

Femininities, Genders, and Seductions in Suzanne Brøgger’s Writings

Several femininities come into play in Suzanne Brøgger’s writings. They are presented as an intertwining of polygenderness and sexualities, more than is dictated by traditional two-gender construction and heterosexuality. Among other things, she discusses hedonic femininity, female masculinity and femme fatale femininity. She finds that ‘Two genders are too few.’ Seductively, she writes confessional literature which is between reality and fiction. Femininities and seductions in Suzanne Brøgger’s authorship are in this article especially illustrated with the use of cross-readings of essays in Fri os fra kærligheden (1973, Deliver Us from Love) and the novel trilogy Creme Fraiche, Ja (Yes), Transparence (1978–1993), and also the fictitious letters in Jeg har set den gamle verden forsvinde – hvor er mine øreringe? Breve til prinsen af Mogadonien (2010, I Have Seen the Old World Disappearing – Where are My Earrings? Letters to the Prince of Mogadonien).

Keywords: Suzanne Brøgger, femininities, polygenderness, seductions, sexualities, confessions
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon