Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Gastronomiske drags – Kønspositionering og subversion i madprogrammer via tv-serien Two Fat Ladies

er ph.d-stipendiat ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet med projektet «Ma(d)skulinitet – maskulinitetskonstruktioner i europæiske madprogrammer fra det 21. århundrede». Han har publisert om den sene Roland Barthes, erotik i Guillaume Apollinaires diktning og om Baudrillard som queerteoretiker, og har forelest om mat og maskulinitet ved konferanser i Paris, Oslo, Jerusalem og Indiana, USA. Leer er medlem av redaksjonen til det vitenskapelige tidsskriftet Kvinder, Køn og Forskning og holder på å redigere antologien Media Food and Identity etter den internasjonale konferansen med samme navn, som han arrangerte ved Københavns Universitet i november 2012. Jonatan er også far, tubaspiller og «kokekone».

leer@hum.ku.dk

  • Side: 139-156
  • Publisert på Idunn: 2013-07-09
  • Publisert: 2013-07-09

Madprogrammer på tv kan opfattes som et socialt rum, hvor den posttraditionelle kulturs koder for «at gøre mad» og «at gøre køn» forhandles. I denne artikel vil jeg fokusere på en «case», hvor madkulturens kønning bliver udfordret, nemlig Two Fat Ladies med Jennifer Parson og Clarissa Dickson Wright (1996–1999). Jeg vil argumentere for, at disse to selvdeklarerede fede damer kan læses som «gastronomiske drags», der overskrider en «genkendelig» kvindelig måde at «gøre mad» på. Artiklen er teoretisk forankret i refleksioner om drag som subversiv praksis i Søndergaard (1994, 1996) og Butler (1990, 1993). Disse tekster og to andre tv-programmer, The Naked Chef (1999–2001) og Nigella Bites (1999–2001) vil blive brugt til at understrege og diskutere det ambivalente i sådanne gastronomiske drag-performances. De udfordringer af kønskonventioner i madprogrammer, som artiklen præsenterer, risikerer nemt at fremstå enten for radikal eller for lidt radikal. Artiklen afsluttes med nogle betragtninger om udviklingen af madprogrammet som kønsforhandlingsplatform fra 1990’erne til i dag.

Gastronomic drags A discussion of gender positioning and subversion in cooking shows through an analysis of Two Fat Ladies

TV-cooking shows can be considered as a social space in which the codes for «doing food» and «doing gender» in the post-traditional culture are being negotiated. In this article, I will explore a case in which the «gendering» of food culture is challenged, namely the show Two Fat Ladies with Jennifer Parson and Clarissa Dickson Wright (1996–1999). I will argue that the two self-declared fat women can be read as «gastronomic drags» by their transgression of a «recognizable» feminine way of «doing food».The article is theoretically informed by the reflections on drag as subversive practice in Søndergaard (1994, 1996) and Butler (1990, 1993). These texts and two TV-shows, The Naked Chef (1999–2001) and Nigella Bites (1999–2001), are used to underline and discuss the ambivalence of such gastronomic drag performances. The challenges of gender conventions presented in the article are all in danger of appearing either too radical or not radical enough. The article concludes with some reflections on the development of the cooking show as a site for gendered negotiation from the 90’s and today.

Keywords: Gendering of cooking, food television, drag, celebrity chefs, Judith Butler, Dorte-Marie Søndergaard, Claude Fischler.
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon