Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

En av gutta: Kvinner og klær i mannsdominerte arbeiderklasseyrker

seniorforsker Statens institutt for forbruksforskning/SIFO E-post: mari.rysst@sifo.no

stipendiat Statens institutt for forbruksforskning SIFO E-post: mari.bjerck@sifo.no

seniorforskerArbeidsforskningsinstituttet/AFI E-post: cecilie.neumann@afi.no

  • Side: 240-254
  • Publisert på Idunn: 2013-01-03
  • Publisert: 2013-01-03

Hvilken betydning har kjønn og klær for kvinner som arbeider i mannsdominerte arbeiderklasseyrker? Forfatterne av denne artikkelen finner at kvinnene må nedtone sitt kjønn og sin seksualitet gjennom å dekke til kroppen, i klær laget for menn, for å signalisere at de er på jobb for å arbeide. Hvordan forhandler kvinnene om femininitet, og hvilke forestillinger om kjønnsnøytralitet, kjønnsulikhet og kjønnslikhet forholder de seg til?

One of the Guys: Women and Clothes in Male-Dominated Professions

What do sex and clothes mean for women working in male-dominated professions? The authors of this article argue that women must downplay their gender and their sexuality by covering their bodies in men’s clothes to signal that they are at work to do their job. How do these women negotiate their femininity? What notions of gender neutrality – and gender differences and similarities – must they relate to?

 This article is about women who have chosen to work in male-dominated professions (most of them in so-called blue-collar occupations) and their male colleagues, focusing on how gender is highlighted and communicated by women in what have traditionally been working-class male jobs. We have looked in particular at the ideas associated with clothing and appearance, and the practices that highlight how women both mask and mark themselves as women. We see these practices as acts negotiated to confront the questions of how, and in what ways, women can be «one of the guys». This is important because the women's work situations are largely centered around the notions of men as «real men» in traditional working-class occupations.

Keywords: Gender negotiations, Blue-collar work, heteronormativity, acknowledgement, desire, male hierarchies
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon