Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Maskulinitetens refleksive nostalgi i TV 2 Zebras Manshow

Stipendiat Nettverk for kjønnsforskning Det samfunnsvitenskapelige fakultet Universitetet i Stavanger E-post: fredrik.langeland@uis.no

  • Side: 275-292
  • Publisert på Idunn: 2011-11-28
  • Publisert: 2011-11-28

Høsten 2006 dukket Manshow opp på kanalen TV 2 Zebra. Det var et humorprogram rettet eksplisitt mot norske heteroseksuelle menn, der «politisk ukorrekte» maskuline nytelser som øl, promping og lettkledde kvinner sto i fokus. Gjennom ironien og en refleksiv nostalgi ble blikket rettet mot en maskulinitet som tilsynelatende hadde gått tapt. Tilsynekomsten av Manshow skjedde samtidig som flere hevdet at den norske, heteroseksuelle mannen var «undertrykt» i et feminisert samfunn. I denne artikkelen analyserer Fredrik Langeland hvordan Manshow forholder seg til og tar del i en symbolsk kamp om maskulinitetens posisjon i norsk medieoffentlighet på 2000-tallet.

The reflexive nostalgia of masculinity in TV 2 Zebra’s Manshow

This article deals with representations of masculinities in the Norwegian media and popular culture in the 2000s. It examines the ways in which the Norwegian TV program Manshow, which was aired on the commercial channel TV2 Zebra from 2006 to 2009, provides an opportunity to analyze discursive conflicts concerning masculinity in Norwegian society. Manshow was a humorous TV program with an explicit male chauvinistic profile and an emphasis on heterosexual male bonding. The program was launched at the same time as some people were claiming that Norwegian men were now being marginalized in a feminized society. Through a close reading of the opening of the show’s first episode in 2006, I highlight how Manshow creates a space where men have free access to enjoyment such as drinking beer and objectifying women. This is made possible by the use of irony, or what I characterize as the reflexive nostalgia of masculinity.

Keywords: masculinity; popular culture; television; irony: nostalgia
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon