Denne boken fremhever
kvalitet i høyere utdanning som et flerdimensjonalt og flerstemt
fenomen. Bokens omdreiningspunkt er begrepet studielivskvalitet.
Det er etablert på basis av en kvalitativ studie om studenters erfaringer
med og opplevelse av kvalitet i det studiet de er en del av. Begrepet
studielivskvalitet er et supplement til kvalitet forstått som målbarhet,
nytte og effektivitet. Det består av de fem dimensjonene struktur, mestring,
aktivitet, relasjon og transformasjon, forkortet til akronymet SMART.
Studentene legger vekt på struktur og forutsigbarhet, samt krav
og forventninger som er klare. De er opptatt av betydningen av mestringserfaringer
og mestringstillit samt aktiviteter som fremmer dialog og samarbeid
om læring. De understreker betydningen av relasjoner som gjør at
de føler seg sett og tatt alvorlig. Gjennom studiet utvikler studentene
seg både faglig og personlig, de erfarer en transformasjon. Sentralt
i boken er refleksjoner rundt studentenes erfaringer, vilkårene
for god studielivskvalitet og utfordringer knyttet til den rådende
forståelsen av kvalitet i dagens høyere utdanning.
Nøkkelord: høyere utdanning, kvalitet, studielivskvalitet, studenters erfaringer,
kvalitativ studie
This book
emphasizes the importance of understanding quality in higher education
as a complex and multi-faceted phenomenon. The primary focus of
the book is on the concept of the Quality of Study Life. This is
developed from a qualitative study of students views, perspectives
and experiences of quality in higher education. The concept of
Study Life supplements the notion of quality understood as measurability,
utility and efficiency. The term encompasses five dimensions: Structure,
Mastery, Activities, Relationships and Transformation (SMART).
Students emphasize the importance of structure and consistency,
as well as communicating clear requirements and expectations. They
are concerned with experiencing accomplishments and building confidence,
and value activities that promote dialogue and collaboration. They
also emphasize the importance of relationships, of being seen and
heard. Throughout their courses, students develop both professionally
and personally – they undergo a transformation. Reflections on
the students’ experiences, necessary conditions for achieving a
high quality of study life, and challenges related to existing understanding
of quality in higher education, are central to this book.
Keywords: Higher education, Quality, Quality of Study Life, Students’ experiences, Qualitative study