Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}
Stø kurs
Norske elevers kompetanse i naturfag, matematikk og lesing i PISA 2015
Marit Kjærnsli & Fredrik Jensen (red.)
Open access
Vitenskapelig publikasjon
Forhåndspublisering
Open access
(side 11-31)
av Marit Kjærnsli og Fredrik Jensen
Open access
(side 32-48)
av Marit Kjærnsli og Fredrik Jensen
Open access
(side 49-71)
av Marit Kjærnsli og Fredrik Jensen
Open access
(side 72-93)
av Fredrik Jensen og Marit Kjærnsli
Open access
(side 94-106)
av Fredrik Jensen og Marit Kjærnsli
Open access
(side 107-135)
av Guri A. Nortvedt og Andreas Pettersen
Open access
(side 136-173)
av Tove S. Frønes
Open access
(side 172-190)
av Marit Kjærnsli og Anubha Rohatgi
Open access
(side 191-208)
av Ove Edvard Hatlevik og Anubha Rohatgi
PISA (Programme for International Student Assessment) er en internasjonal undersøkelse av 15-åringers kompetanser i noen sentrale fagområder – lesing, matematikk og naturfag. Naturfag er hovedområde i PISA 2015. Undersøkelsen gjennomføres hvert tredje år. I PISA 2015 er hele undersøkelsen for første gang gjennomført digitalt. Det har blant annet gitt mulighet for å ha med nye typer oppgaver, for eksempel interaktive simuleringsoppgaver i naturfag.

Denne rapporten presenterer resultater fra den sjette gjennomføringen av PISA-undersøkelsen. Noen sentrale spørsmål som blir undersøkt, er:
  • Hvordan har norske elevers kompetanser i lesing, matematikk og naturfag endret seg over tid?
  • I hvilken grad er norske elever i stand til å bruke kunnskap i ulike kontekster?
  • Hvordan er norske resultater sammenliknet med resultater i de andre nordiske landene
  • Hvilke holdninger har norske elever til naturfag, og hvordan oppfatter de undervisningen i  naturfag?
  • Hvordan opplever norske elever læringsmiljøet i skolen?
Marit Kjærnsli og Fredrik Jensen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo er redaktører for boka. Øvrige bidragsytere er Tove S. Frønes, Ove Edvard Hatlevik, Guri A. Nortvedt, Andreas Pettersen og Anubha Rohatgi, alle ved ILS.

Kjøp papirutgaven her (print on demand) >>

 
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon