Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

En selger in spe Orienteringer mot butikkarbeid blant unge på yrkesfag

Master i sosiologi, stipendiat ved Sosiologisk institutt, Universitetet i Bergen/ forsker ved Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning kar@fafo.no

  • Side: 206-222
  • Publisert på Idunn: 2015-09-30
  • Publisert: 2015-09-30

Sammendrag

I artikkelen undersøkes hvordan elever i den norske yrkesfaglige salgsutdanningen orienterer seg mot selgerrollen og butikkarbeid. Fagopplæring i denne sektoren er svakt etablert, og de unge retter seg mot en sektor som kjennetegnes av lave kompetansekrav og midlertidighet. Basert på kvalitative intervjuer av 43 elever, analyseres en firedelt typologi over deres orienteringer til butikkarbeid. Artikkelen bidrar til å kaste lys over elevenes subjektive fortellinger av sine mangfoldige veier inn i varehandel, fra de åpne og usikre til de yrkesinteresserte. De fire empirisk funderte typene representerer ulikt grunnlag for motivasjon og læringsinteresse.

Nøkkelord: yrkesorientering, fag- og yrkesopplæring, varehandel

Abstract: Becoming a sales assistant. Orientations to retail work among young vocational education and training students

The article examines the ways students of sales begin to make sense of the occupational role and world of retail work that they are about to enter; this in Norway where vocational education and training is not long established. Students approach a labour market sector described under the terms «low-skill» and «high turnover». Drawing on qualitative interviews of 43 students, a four-fold typology of orientations to retail work is analysed. The article aims to extend understandings of students’ subjective accounts of diverse paths into retail work, ranging from the ambivalent to the determined. Each of the four empirical types represents a different basis for motivation and engagement.

Keywords: occupational orientation, vocational education and training, retail sector
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon