Kapittelet tar utgangspunkt i et FoU-prosjekt hvor representanter
fra fire funksjonshemmedes organisasjoner og fire utdanninger ved
to fakulteter ved Høgskolen i Oslo og Akershus, i dag OsloMet –
storbyuniversitetet, arbeidet sammen over en periode på to år. Prosjektet,
som heter «Fra brukertesting til reell medvirkning? Et bidrag til
å utvikle brukerperspektivet i forskning på og utdanning innen universell
utforming», ble etablert i et samarbeid mellom høgskolen og funksjonshemmedes
organisasjoner.1Prosjektet var finansiert av Bufdir. Målet
var å styrke kunnskapsgrunnlaget for universell utforming gjennom
å utvikle brukerperspektiv samt å bidra til å videreutvikle universell
utforming som tema og metode i høyere utdanning.
I dette kapittelet skal vi belyse medvirkningen og tverrfagligheten
som preget prosjektarbeidet fra planleggingsstadiet og gjennom hele
perioden. Medvirkningen ble ivaretatt ved gjennomføring av to arbeidsseminar
og ansettelse av en vitenskapelig assistent som var utpekt av organisasjonene.
Prosjektet tematiserte motivasjon for samarbeid og ulikhet i interesser
som styrer engasjementet i et samarbeid om forskning på et tema
alle involverte er interessert i, men har ulike tilnærminger til.
Prosjektet avdekket aktørenes ulike arbeidsformer og arbeidskulturer,
og ulikheter i tilnærmingen til universell utforming som et faglig
og interessepolitisk tema.
The chapter is based on a project where representatives from
four disability rights organizations and four educations at two
faculties at Oslo and Akershus University College, today OsloMet
– Oslo Metropolitan University, worked together for a year. The
project, called «From User Testing to Real Participation? A contribution
to developing the user perspective in research and education in
universal design», was established in a collaboration between academia
and disability rights organizations. The aim was to strengthen the
knowledge base for universal design and facilitate the development
of universal design as a theme and method in higher education.
In this chapter we will focus on the cooperation, which characterized
the project work from the planning stage and throughout the period.
The coproduction was organized by the completion of two working
seminars and the appointment of a scientific assistant appointed
by the organizations. The project thematizes motivation for cooperation
and inequality in interests that govern the engagement in collaborating
in research on a topic all involved are interested in, but have
different approaches to. The project revealed differences in working
methods and culture of the actors, and in the approaches to universal
design as an academic and interest-oriented topic.