Sammendrag
Kapittelet er basert på et nordisk forsknings- og utviklingsprosjekt: «Profesjonalisering
gjennom veiledning – ProV», og handler om praksisfellesskap i tre forskningssirkler
henholdsvis i Finland,1Prosjektet startet i 2014 med to forskningssirkler
henholdsvis i Sverige og Norge, mens Finland kom med i prosjektet
fra 2015. Norge og Sverige. Forskningssirkler (Persson, 2008,
2016; Svensson, 2016) er en møteplass der lærere og forskere utforsker
en felles problemstilling for å utvikle ny kunnskap om læreres arbeid.
De tre forskningssirklene utgjorde til sammen et nordisk nettverk,
ProV-nettverket. Hensikten med kapittelet er å sette fokus på forskningssirkler
som arena for utvikling av et forskende praksisfellesskap. Problemstillingen
som belyses er: Hva kan fremme et forskende praksisfellesskap mellom
lærerutdanning og profesjonsfelt? Funnene viser at forskningssirkler
i nettverk kan gi kunnskap og erfaring med forskning gjennom forskende
praksisfellesskap, styrke samarbeidet mellom profesjon og profesjonsutdanning
og gi kunnskap om og erfaring med kvalifisert veiledning. Funn viser
at vesentlige forutsetninger for å fremme et forskende praksisfellesskap
er betydningen av delaktighet (Trondman, 2003) og anerkjennelse
(Honneth, 1996, 2003; Schibbye, 2009) gjennom tilhørighet, innflytelse
og det å bli gjort synlig for seg selv og andre.
Abstract
The chapter is based on a Nordic research and development project
"Professionalization through Mentoring – ProV, and is about practice
communities in three research circles, Finland, Norway and Sweden,
respectively. Research circles (Persson, 2008, 2016; Svensson, 2016)
is a meeting place where teachers and researchers explore a common
problem in order to develop new knowledge about teachers’ work.
The three research circles constituted a Nordic network, the ProV
network. The purpose of the chapter is to focus on research circles
as an arena for the development of a research community. The problem
that is highlighted is: What may promote practice-based research
partnership between teacher education institutions and professional
fields? The findings show that research circles in networks can,
through scientific practice, provide knowledge and experience with
research, strengthen cooperation between the profession and teacher
education, and provide knowledge and experience with qualified mentoring.
Findings show that essential prerequisites for promoting a practice-based research
community are the importance of participation (Trondman, 2003),
and recognition (Honneth, 1996, 2003; Schibbye, 2009) through affiliation,
influence and awareness about oneself and others.