Vinner av 1. pris i PLANs skrivekonkurranse:

Det er sent. Hun sitter bøyd over PCen. Taklyset er dempet. Alle har gått for dagen. I vest har solen gått ned bak Vardåsen. Hun kan så vidt skimte Drø- bak i sør. Himmelen er klar. Flyene på vei til og fra Gardermoen kommer på rekke og rad. Flyene på vei sørover går i ulike retninger og høyder. De oversjøiske flyene fortsetter å stige så langt øyet kan se. Hun tenker på alle som skal hjem i helgen. Noen i retning byen, andre på vei bort fra byen. En og annen kollega skal også på helgetur.

En kollega skal fram og tilbake til Rio i løpet av helgen. Han lander i skumringen og har bestilt bord på en av restaurantene langs strandpromenaden. Med den nyeste Concorden, direkte fra Gardermoen til Rio, tar flyet igjen tidsforskjellen. Ruten til Rio er en av flere ukentlige oversjøiske ruter med den nye Concorden fra Gardermoen, de aller fleste til Sørøst-Asia. Etter den siste utvidelsen av hovedflyplassen, er antall langdistanseruter fordoblet og flyplassen opplever igjen vekst etter flere år med stagnasjon.

Hun skal først reise senere i kveld. Det er lenge siden hun har vært ved Adriaterhavet. Hun gleder seg veldig. De siste ukene har vært hektiske. Hun har likevel fått trent daglig, men nå skal hun slappe av. Hun gleder seg til å våkne frisk og opplagt i morgen tidlig. Hun skal spise brunch på en av kafeene på Lido. Det er første gang hun reiser med Italia-ekpressen, direkte fra Oslo via München. Tidligere har hun reist enten via Frankfurt eller Wien. Og så skal det nye toget være mer komfortabelt og stille, til tross for at det går fortere, inntil 400 km/t gjennom Tyskland.

Hun er tørst, reiser seg og går over til kaffe- maskinen. Hun velger en av de store røde koppene og ber om en stor dobbel kaffe med mye melk, uten sukker. Men i stedet for å gå tilbake til PCen, går hun i retning vindusveggen. Den doble glassfasaden reflekterer lyset utenifra. Hun ser ned på Plaza. Den gamle hotellfasaden, som tidligere speilet himmelen, er skiftet ut. Men selv i mørket er det ingen tvil om at hotellet nå fremstår som nesten hvitt. I stedet for å speile himmelen, ser det nå ut som om hotellet speiler skyene, selv på dager med skyfri himmel. Den nye hvite plasmafasaden genererer mer strøm enn bygningen selv bruker.

Hun nyter kaffen. Den varmer i det halv-mørke, litt kjølige kontorlandskapet. Den naturlige ventilasjonen fortsetter å skifte ut luften, selv om alle har gått for dagen. Uten mennesker, genereres det lite varme i kontorlandskapet. Det er også helt stille. Utenifra høres ingenting. Innenifra genereres heller ingen lyder, da den naturlige ventilasjonen er lydløs. Selv på en dag med kraftig vind. Flagget utenfor hotellet viser vindretningen. Og ovenifra kan en tydelig se at de store trærne i Schweigaards allé vaier kraftig. Ellers ser alt normalt ut. Det er ingen biler å se i bygatene.

Bak universitetsbygningen i Nydalen skimter hun billys fra motorveibroen. Bilene glir over broen i en jevn strøm av hvite og røde lys. De fleste er på vei ut av byen. Noen nordover i retning fjellet, andre sørover i retning sjøen. Ingen kjører mer enn høyst nødvendig innenfor motorveiringen. Selv i hennes barndom var det få biler i sentrum. Men så forsvant bilene gradvis også fra bygatene innenfor motorveiringen. Veiprisingen og de elektroniske fartsgrensene gjorde det gradvis dyrt og tidkrevende å kjøre bil i byen. Buss og sykkel er også blitt raskere enn bil i bygatene etter at bilistene fikk vikeplikt for syklister i rundkjøringer og kryss. Samtidig har gratis kollektivtrafikk utenom rushtiden gjort at ingen ser seg råd til å kjøre bil mer enn helt nødvendig innenfor motorveiringen.

Hun setter seg ned i den store røde sofaen, slenger av seg skoene og trekker beina til seg. Hun setter koppen på glassbordet og strekker nakken. Hun kan så vidt høre en svak vibrasjon i glassfasaden på motsatt side av hvor hun sitter. Et helikopter tar av fra over Sentralbanegården. Hun ser på klokken. Den nærmer seg ni. En eller annen som skal videre med toget har vel fløyet inn. Kveldstogene til Stockholm og København er straks klare til avgang. Tilbake står den øvre stasjonshallen tilnærmet tom, med unntak av en og annen nattogpassasjer som er ute i god tid. Men i den nedre stasjonshallen fortsetter folk å strømme opp og ned rulletrappene til

og fra S-togene til forstedene og flyplassene og InterCity-togene i retning Lillehammer, Göteborg og Kristiansand.

Hun folder hendene bak nakken, og hviler hodet på armlenet. Hun tar en stor slurk av koppen og strekker ut beina. Hun tenker tilbake på barneårene i Groruddalen. Hun vokste opp i nærheten av det polytekniske universitetet, og gikk på en av stu- dentbarnehagene. Studentene setter sitt preg på hele Groruddalen etter flytting fra Bislett. Selv om bilene og vogntogene dominerer på motorveiene, er det flere syklister enn bilister ellers i dalen. De sprekeste studentene har gammeldagse trå-sykler. Men de aller fleste foretrekker hybridsykler for å komme seg raskere fram på kryss og tvers i dalen, spesielt om vinteren, selv om sykkelveiene som regel alltid er snø-frie.

Hybridsyklene med selvladende elektriske forhjul, gjør det også enklere å ta seg til og fra sentrum, selv om mange fortsatt benytter enten S-toget eller metroen til jobben. Men for de fleste er hybridsykkel vel så raskt, spesielt for de som bor eller arbeider et stykke fra stasjonene, eller for de som skal innom barnehagen, trening eller butikken på vei til eller fra jobben. Hybridsyklene er også populære for å komme seg hjem fra sentrum på kveldstid, til tross for at metroen og S-toget er gratis fram til midnatt. Og fordi studentene som pendler til Groruddalen med S-toget eller metroen ofte velger å reise hjem gratis etter rushtiden, er det full aktivitet og liv i området rundt universitetet om kvelden.

Av en befolkning på nesten halvannen millioni storbyen, har fire av ti innvandrerbakgrunn, defleste med asiatisk eller afrikansk bakgrunn. Detmest synlige uttrykket for det etniske mangfold, erkravet om at samtlige av byens skoler skal gjenspeilebefolkningens etnisitet, noe som medførerutstrakt pendling av elever på sykkel på kryss ogtvers i byen. Tiltaket er et av mange som bidrar tilat regionen framstår som en av de mest integrerteog konkurransedyktige storbyregionene i Europa.

Det bidrar også til at regionen skårer høyt på indikatorerfor folkehelse og fysisk aktivitet.

Hun trivdes også veldig godt med de seks siste skoleårene i Schweigaards allé. Etter ungdomstrinnet var det stor kamp om plassene på de siste trin- nene og mange av elevene måtte søke seg til skoler andre steder i byen. Hun var en av de heldige som fikk fortsette. Skolen var svært populær, og konkurrerte med OH og KG om de beste elevene. Det var spesielt mange elever fra Groruddalen og Søndre Aker på skolen. Av de tilsammen nesten 1500 elevene, hadde over halvparten innvandrerbakgrunn. All undervisningen foregikk på engelsk og et ikkeeuropeisk språk. Hun fordypet seg i biologi, geografi og arabisk. Særoppgaven handlet om hvordan den økonomiske nedgangstiden på 2010-tallet hadde påvirket utfallet av folkeavstemningen om EU-medlemskap.

Mange av hennes medelver hadde søkt seg til universiteter i utlandet. En stor andel hadde valgt å studere i Midtøsten, Afrika eller Sørøst-Asia. Hun hadde selv valgt å studere samfunnsgeografi i Alexandria. Hun husker tilbake til årene i Egypt med stor glede. Hun gikk på det internasjonale kvinneuniversitetet, med studenter fra hele Midtøsten og Afrika. På universitetet var det også en stor andel studenter fra Europa som studerte blant annet medisin, tekniske fag og IKT. Etter flytting av FNs hovedforsamling fra New York til Kairo, har metro- polen befestet seg som Midtøstens politiske og kulturelle sentrum.

Hun legger seg flat i den røde sofaen. Hun strekker seg fra anklene til nakken og lar armene hvile. Hun ser opp i taket, hvor lyset speiles fra bygnin- gene og gatene nedenfor. Hun skal snart ta heisen ned til den øvre stasjonshallen. Hun reiser med nattog omtrent én gang annen hver måned i stedet for å betale en ekstra natt på hotell. Hun reiser alltid på rimeligste klasse, som består av to etasjer med brede sengeavluker med et vindu i den ene enden og en glassdør mot gangen i den andre enden. Man kan så vidt sitte oppreist i sengen, men man må ut på gangen for å stå oppreist. Nattogene er svært populære, både til destinasjoner i Sør-Norge og til Kontinentet, fordi reisetiden med dag- tog ikke er konkurransedyktig i forhold til fly.

Nattogene bringer også inn mange turister fra Kontinentet. Spesielt fra Tyskland, Polen og Nederland er nattoget svært populært fordi reisetiden er under ni timer. Turistene setter spesielt stor pris på byens mega-museer og musikkpalasset i Bjørvika. Etter flere forsøk med mange mindre konkurrerende museer, ble det besluttet å satse på noen få internasjonalt ledende mega-museer i de nordiske hovedstedene. I tillegg er den tidligere operaen i Bjørvika blitt kjernen i et mega-senter for alle typer musikk, fra klassisk til rock. Samtidig tiltrekker ski- sentrene med kunstsnø seg turister på helgetur på sommeren, mens de ulike utendørs badelandene tiltrekker seg turister fra Kontinentet på vinteren.

Klokken nærmer seg kvart på ti. Hun slår avPCen, tar baggen på ryggen og tar heisen fra50. etasje ned i 5. etasje. Hun går ut inngangen i retning øvre stasjonshall. De ulike nattogene til Kontinentet i retning Frankrike, Italia og Balkan står klare til avgang. Hun går bortover gangbroen, ned på plattformen, forbi vognene merket ulike byer i Nord-Italia og stopper foran vognen merket Venezia. Hun går inn døren, ned korridoren og finner sitt sengeavluke. Hun legger fra seg baggen, lukker glassdøren og går i retning kafevognen. Hun ønsker å vente med å legge seg til toget har passert Göteborg. Om omtrent halvannen time.