Sammendrag
Utviklingspsykologien studerer hvordan mennesket lærer og utvikler
seg, og den er opphav til en rekke konkurrerende læringsteorier. I grunnskoleforskningen
er disse teoriene velkjente, og de har hatt stor betydning for de skiftende
trendene i undervisningsmetoder. Når det gjelder høyere utdanning,
finnes der derimot langt mindre forskning, og underviserne der er
jevnt over mindre skolert i pedagogisk teori enn kollegaene i lavere
skoleslag. Mange av læringsteoriene tar dessuten eksplisitt utgangspunkt
i barn.
I dette kapittelet ser vi på data fra en studie av aktiv læring
i et spesifikt emne, Mikrokontrollere, ved ingeniørutdanningen
ved Høgskolen i Ålesund (nå NTNU i Ålesund). Vi ser studentenes
erfaringer herfra i sammenheng med tre sentrale læringsteorier,
nemlig behaviorisme, logisk konstruktivisme og sosiokulturell læringsteori.
Vi ser at tankene fra behaviorismen og til dels den logiske konstruktivismen
har hatt stor og positiv innvirkning på undervisningsopplegget,
uten at foreleserne bevisst har bygget på disse teoriene. Samtidig
ser vi på den konstruktive kritikken som studentene har lagt fram,
og vi ser at den i stor grad etterlyser ideer og prinsipper fra
sosiokulturell læringsteori.
Vi konkluderer med at god undervisning krever mer enn én metode,
og at et bevisst forhold til alle de store læringsteoretikerne kan
være verdifullt for utdannelseskvaliteten også ved universiteter
og høyskoler.
Abstract
Developmental and cognitive psychology studies how the human
being learns and develops, leading to a range of competing learning
theories. In the research on primary education, these theories are
well known. They have had huge impact on the shifting trends in
teaching methods. In higher education in contrast, we find much
less research and the educators are generally less trained in pedagogical
theory than their colleagues in the lower levels of education. Furthermore,
learning theories are often founded on research on children.
This paper considers qualitative data from a study on active
learning in a module on Microcontrollers which is part of the engineering
course at Aalesund University College (now NTNU in Aalesund). We
compare the students’ experience from this module with three important
learning theories, namely behaviourism, logical constructivism and social
constructivism.
It will be seen that the behaviourist ideas, and to some extent
logical constructivist ideas, have had significant and positive
impact on the teaching methods used, even if the module conveners
have not consciously and knowingly built on these theories. The constructive
feedback received from the students points us towards ideas and
principles from social constructivism.
We conclude that it takes more than one method to establish an
optimal learning environment. We believe that some insight and inspiration
from each of the major learning theorists can improve the learning
environment also in the higher education sector.