I denne artikkelen presenteres og diskuteres undervisning i faget kristendom,
religion, livssyn og etikk (KRLE) med bruk av digitale tankekart. Forskningsinteressen
som motiverer teksten, er å se nærmere på hvorvidt dette leder til betydningsfull
fagspesifikk læring i KRLE, og hvordan det påvirker faglærerens
rolle i klasserommet. I artikkelen tas det utgangspunkt i undervisning
hvor elever er satt til å presentere egne faglige forståelser i
digitale tankekart. Forskningsspørsmålet som stilles, er på hvilken
måte denne arbeidsformen og bruken av digitale tankekart kan sies
å påvirke lærerrollen og literacy-praksiser i KRLE. Et empirisk
forskningsmateriale knyttet til en serie av islam-timer planlagt,
gjennomført og evaluert av to lærere i klasse 8a er analysert. Dataene
består av feltnotater fra klasseromsobservasjoner, lydopptak av
planleggings- og vurderingssamtaler mellom lærerne som var ansvarlige
for undervisningen, semistrukturerte intervjuer med de to lærerne
og studentarbeider lagret på Google disk. Analysen foregår gjennom
to hoveddeler knyttet til det stilte forskningsspørsmålet.
This article presents and discusses teaching in the subject Knowledge
of Christianity, Religion, Philosophies of life and Ethics (KRLE)
with the use of digital mind-maps. The research interest that motivates
the text is to look closer on how this may lead to important content-specific learning
in KRLE, and how it influences the teacher’s role in the classroom.
The article takes its starting point in teaching where the students are
asked to present their understandings in digital mind-maps. The
research question raised is how this practice influences the teacher’s
role and literacy-practices in KRLE. An empirical research material
related to a series of Islam lessons planned, conducted and evaluated
by two teachers in class 8a are analysed. The data consists of fieldnotes
from classroom observations, audiotapes of discussions between the
teachers planning and evaluating the lessons, semi-structured interviews,
student works saved on Google Disk. The analysis runs through two
main parts related to the research question raised.