Mat og helsefaget i dagens skole
Undervisningsmetoder og læremidler etter lærers kompetanse
- Side: 181-193
- DOI: https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-02-07
- Publisert på Idunn: 2020-05-26
- Publisert: 2020-05-26
I artikkelen blir skolefaget mat og helse belyst, hvordan lærere legger opp undervisningen på bakgrunn av kompetanse og hvordan skolens samfunnsmandat innen helsefremmende arbeid blir ivaretatt. Problemstillingen som belyses, er på hvilken måte lærere i mat og helse underviser og ivaretar den helsefremmende og sosialt utjevnende muligheten som ligger i faget. Artikkelen viser at lærere med lav formell kompetanse har en lærerpraksis som i for liten grad stimulerer til en kunnskapsbasert undervisning, og at de har lite fokus på de helsefremmende mulighetene som ligger i faget.
Nøkkelord: Mat og helse, undervisning, kompetanse, helsefremmendeThe article discuss the subject home economics, how teachers organize teaching based on competence, and how the school's social mandate in health promotion work is handled. The issue that is highlighted is the way in which teachers in home economic teach and handle the health-promoting and socially equal opportunity that lies in the subject. The article shows that teachers with low formal competence have a teaching practice that too little stimulates knowledge-based teaching, and that they have little focus on the health-promoting opportunities in the subject.
Keywords: Home economics, teaching, competence, health promotion