Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}
Norsk pedagogisk tidsskrift
Norsk pedagogisk tidsskrift gjenspeiler bredden i det pedagogiske og fagdidaktiske forsknings- og praksisfeltet. Det bringer nye forskningsresultater, tematiserer den offentlige utdanningsdebatten, tilfører ny kompetanse og omtaler aktuell faglitteratur.

Norsk pedagogisk tidsskrift utkom første gang i 1917, og har lang tradisjon som selvstendig organ for faglig pedagogisk debatt gjennom hele skoleverket.

I dag kommer tidsskriftet med fire hefter i året. Det henvender seg til lærere i skolen, studenter og vitenskapelig ansatte ved universitet og høgskole, lærerutdannere og andre skoleinteresserte.

Kvalitetsvurdering

Tidsskriftet praktiserer «dobbelt blind» fagfellevurdering, hvor verken fagfellene eller forfatteren kjenner hverandres identitet. I tillegg vurderes artiklene av redaksjonen, og endelig avgjørelse om publisering foretas av ansvarlig redaktør.

Indeksering

Tidsskriftet er indeksert og søkbart i følgende baser
  • ERIH PLUS
  • SHERPA/RoMEO
  • Google Scholar
  • Primo Central Index (Ex Libris) / Oria
  • The Summon Service (ProQuest)
  • Ebsco Discovery Services
  • WorldCat Lokal (OCLC)
Redaktører
Merethe Roos, professor, Høgskolen i Sørøst-Norge
Knut Roar Engh, Høgskolen i Sørøst-Norge

Redaksjonssekretær:
Tora Hommedal Blikås

Redaksjonsråd:
Elisabeth Bjørnestad, førsteamanuensis/Post.doc, Høgskolen i Oslo og Akershus
Marit Bøe, førsteamanuensisHøgskolen i Sørøst-Norge
Kristin Ran Choi Hinna, førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet
Brit Marie Hovland, førsteamanuensis, Høgskolen i Oslo og Akershus
Morten Søyland Kristensen, lektor, Universitetet i Stavanger
Siw Skrøvset, dosent, Universitetet i Tromsø
Janicke Heldal Stray, førsteamanuensis, Det teologiske Menighetsfakultetet
Are Turmo, seniorforsker, UiO

Redaksjonens adresse 

Norsk Pedagogisk Tidsskrift
v/Merethe Roos
Pilotveien 4
0770 Oslo


E-post:
norskpedagogisktidsskrift@gmail.com
Før du sender inn ditt manuskript til redaksjonen ber vi om at du leser forfatterveiledningen nøye, og sjekker at:
  • forfatteropplysningene er fullstendige
  • antall tegn med mellomrom ikke overskrider maksimumsgrensen
  • noter og referanser er i henhold til veiledningens standard
  • et kort abstrakt og nøkkelord på engelsk og norsk/svensk/dansk er inkludert

FORFATTERVEILEDNING NORSK PEDAGOGISK TIDSSKRIFT

INNLEVERING AV MANUS

Manuskripter sendes til redaksjonen per e-post for vurdering: norskpedagogisktidsskrift@gmail.com.

KRAV TIL ARTIKLER

Forsknings- og fagartikler skal ikke overskride 35.000 tegn med mellomrom. Dette inkluderer alle elementer, sammendragene, litteraturliste, tabeller, etc.

Innhogg skal ikke overskride 12.000 tegn med mellomrom inkludert alle elementer.

Bokmeldinger skal være maksimalt 5600 tegn med mellomrom og introduseres med den aktuelle bokens forfatternavn, tittel, forlag, utgivelsesår og antall sider.

Tidsskriftet benytter seg kun av tre nivåer på overskriftene utover artikkelens tittel.

Alminnelige forkortelser staves etter norske rettskrivingsregler: osv., mfl., jf., o.l., bl.a., hhv. Når det gjelder mht., m.a.o. og pga. kan disse også aksepteres, men det er ønskelig at forfatteren skriver ordene helt ut. Forkortelsen f.eks. kan benyttes, men da må forfatteren påse at samme forkortelse benyttes gjennom hele artikkelen.

SJEKKLISTE FØR INNSENDING

Manuskriptet skal inneholde følgende:
  • Tittel
  • Sammendrag, cirka 700 tegn, inkludert mellomrom
  • 4–6 nøkkelord på det språket artikkelen er skrevet på
  • Selve manusteksten
  • Nummererte noter, organisert som sluttnoter
  • Litteraturreferanser, alfabetisk ordnet
I egne dokumenter:
  • Nummererte figurer og tabeller
  • Tittelside med tittel på artikkel, forfatters navn, institusjonstilknytning og e-postadresse, kort forfatterbeskrivelse (3–4 linjer) samt tekst til note med takksigelser, opplysninger om finansiering mm. dersom det er aktuelt.

REFERANSER

Tidsskriftet bruker en tilpasset versjon av APA, 6. utgave.
  • Referanser i teksten skrives med forfatterens etternavn og utgivelsesår, som vist her: (Hansen 2009).
  • Refereres det til flere publikasjoner fra samme forfatter, benyttes det komma mellom årstallene, som vist her: (Hansen 2003, 2005, 2007).
  • Henvises det til forskjellige publikasjoner fra samme forfatter fra samme år, angis det med bruk av a, b, c osv. etter årstallet (Hansen 2003a, 2003b).
  • Refereres det til flere forfattere, brukes semikolon mellom forfatterne, som vist her: (Caspersen 1994; Møller 2004; Klette 2007).
  • Henvisning til publikasjon med tre, fire eller fem forfattere: Oppgi alle navnene første gang du henviser, deretter første forfatter etterfulgt av mfl.
I følge Wenger, McDermott og Snyder (2002).

Alternativt: (Wenger, McDermott & Snyder 2002).

Deretter: (Wenger mfl. 2002)
  • Henvisning til publikasjon med seks eller syv forfattere: (Hansen mfl. 2009)
  • Henvisning til publikasjon med åtte eller flere forfattere: (Thatcher mfl. 2002)
  • Refereres det med sidetall, skal det føres på denne måten: (Hansen 2009, s. 53–54). Ved sitering av andre publikasjoner skal det benyttes sidetall ved henvisning.
  • To forskjellige bøker av samme forfatter med oppgitte sidetall skilles med semikolon (Myrstad 1996, s. 152–153; 2000, s. 37). Det samme gjelder ved to eller flere forskjellige forfattere. (Nistad 1993, s. 18; Ibsen 1976, s. 154–155).
  • Hvis det ikke er forfatternavn på publikasjonen, henvises det til utgiveren som f.eks. (Utdanningsdirektoratet 2006).
  • Hvis det er mer enn to forfattere, benyttes mfl. (Andersen mfl. 2000).
  • &-tegnet blir også brukt ved sitater i brødteksten (Grimen & Molander 2008, s. 179).
Legg merke til følgende forskjeller fra amerikansk APA-standard:
  • Vi skriver s. i stedet for p. og pp.
  • Vi skriver red. i stedet for ed og eds.
  • Når det er flere forfattere eller redaktører, skal det ikke være komma foran &.
  • Bruk tankestrek mellom to årstall/sidetall i stedet for bindestrek (s. 22–25, 1930–2010).
Forfatteren selv forventes å sjekke at litteraturlisten innehar alle referanser det er henvist til i artikkelen. Tidsskriftet tar ikke ansvar for å rette opp i manglende referanser, og mangler kan føre til forsinkelser i en eventuell publisering av artikkelen.

REFERANSER I TEKST

All henvist litteratur skal stå alfabetisk og med fullstendige opplysninger i egen litteraturliste bakerst, med overskriften «Litteratur». Forfatteren må følge tidsskriftets mal for litteraturliste, se eksempler nedenfor. Fornavn skrives helt ut.

Monografi:Dale, Erling Lars (2009). Læreplan i et forskningsperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget.

Artikkel i antologi: Harnæs, Hilde & Storhaug, Marit (2001). NSM og miljøundervisning. I Svein Sjøberg (red.). Fagdebatikk. Fagdidaktisk innføring i sentrale skolefag. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Artikkel i tidsskrift: Shulman, Lee (1991). Ways of Seeing, Ways of Knowing: Ways of Teaching, Ways of Learning about Teaching. Journal of Curriculum Studies, 23 (5), s. 393–395. (Tallene står hhv. for volum, nummer og sider). DOI: http://dx.doi.org/10.1080/0022027910230501.

Doktorgradsavhandlinger: Kvalbein, Inger Anne (1998). Lærerutdanningskultur og kunnskapsutvikling. Doktorgradsavhandling, Universitetet i Oslo, Oslo.

Rapporter uten forfatter: Norges forskningsråd (1994). Samfunnsrettet utdanningsforskning. Oslo: Norges forskningsråd.

Rapporter med forfatter: Lidén, Hilde & Bentzen, Tonje (2008). Kjønnslemlestelse i Norge (ISF-rapport nr. 8/2008). Oslo: Institutt for samfunnsforskning.

Offentlige dokumenter: NOU 2000: 14. Frihet med ansvar. Om høgre utdanning og forskning i Norge. Oslo: Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.

Stortingsmeldinger før 2009: St.meld. nr. 11 (2008–2009). Læreren. Rollen og utdanningen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Stortingsmeldinger etter 2009: Meld. St. 16 (2010–2011). Nasjonal helse- og omsorgsplan (2011–2015). Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet.

Upubliserte tekster: Nielsen, Vagn (1999). Fra slagteriets indre. København: Sociologisk Institut (upublisert).

Tekster uten angivelsesår: Specialarbejderforbundet i Danmark (u.å). Medbestemmelse. København, Specialarbejderforbundet.

Når det er flere forfattere, benyttes & mellom de to sistnevnte forfatterne: Møller, Jorunn & Sivesind, Kirsten – eller: Møller, Jorunn, Sivesind, Kirsten & Skedsmo, Guri

Henvisning til publikasjon med tre, fire eller fem forfattere: Wenger, Etienne, McDermott, Richard & Snyder, William M. (2002). Cultivating communities of practice. Boston, MA: Harvard Business School Press.

Henvisning til publikasjon med seks eller syv forfattere: Hansen, Svein, Olsen, Bjørn, Lien, Tom, Hansen, Jens, Haugen, Karl & Jensen, Tore (2002). Psykisk lidelse (2. utg.). Oslo: Fiktivt forlag.

Henvisning til publikasjon med åtte eller flere forfattere: Thorsen, Jakob, Berg, Per, Brinck, Magne, Olsen, Svein, Hansen, Stein, Nilsen, Ståle,... Williamsen, Claus (2002). Constructing web sites. Oslo: Fiktivt forlag.

Husk alltid at det er utgivelsessted og ikke trykkested som skal stå i litteraturlisten: Korrekt: Oslo: Universitetsforlaget – Feil: Gran: Universitetsforlaget.

Bruk av nettadresser: OECD (2007). PISA – The OECD Programme for International Student Assessment [PISA Brochure]. Hentet fra http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/51/27/37474503.pdf.

REFERANSELISTE

Referanselisten skrives til slutt etter hovedteksten. Referanselisten føres alfabetisk på første forfatters etternavn. Manuskripter som ikke følger stilen, blir sendt tilbake til forfatteren.

DOI

Referansene skal alltid inkludere DOI (digital object identifier) for kilder som har dette. DOI plasseres til sist i referansen. Hvis du er usikker på hva DOI-koden til en referanse er, eller om en DOI-kode finnes, kan du gjøre et raskt søk etter tittel, forfatternavn osv. på http://search.crossref.org/.

Eksempel på plassering av DOI-kode med Norsk Pedagogisk Tidsskrifts referansestil:

Müller, Jürgen (2011). The Sound of Silence. Historische Zeitschrift, (292), s. 1–29. DOI: 10.1524/hzhz.2011.0001.

SITAT I TEKSTEN

Sitater på mindre enn tre linjer skrives fortløpende i teksten med bruk av anførselstegn.

Sitater på tre linjer eller mer markeres med innrykk og skriftstørrelse 10 uten anførselstegn.

TABELLER, FIGURER OG ILLUSTRASJONER

Disse nummereres fortløpende. Marker hvor i manuskriptet hvert element skal plasseres, slik [tabell 1 omtrent her].

Av hensyn til sitatretten må alle illustrasjoner være relevante og anses som komplement til teksten.

Alle tabeller, figurer og illustrasjoner som benyttes i manuskriptet må være tillatt å publisere. Dersom det ikke er forfatteren selv som har laget figuren, skal navnet på tegner eller fotograf oppgis i figurteksten. Forfatteren innhenter selv tillatelse til bruk av tidligere trykte illustrasjoner. Illustrasjoner må ha oppløsningsgrad på minst 300 dpi.

NOTER

Det benyttes kun sluttnoter i tidsskriftet. Antall og omfang av noter bør reduseres til et minimum. Noter brukes kun til faktaopplysninger og henvisninger som vil virke forstyrrende i teksten. Sluttnoter plasseres etter litteraturlisten med overskrift «Noter», og de markeres fortløpende i teksten med bruk av notetall.

VURDERINGSPROSESSEN

Tidsskriftet har dobbelt-blind fagfellevurdering. Manuskripter som sendes inn til vurdering skal være anonymisert. Det betyr at forside og forfatteromtale må være i et separat dokument og at alle eksplisitte selvreferanser må anonymiseres.

Forfatter får tilbakemelding på e-post fra redaktøren etter at manuskriptet har vært til fagfellevurdering. Forfatter vil i den forbindelse informeres om artikkelen godkjennes som den er, godkjennes med mindre revisjoner, godkjennes med større revisjoner eller refuseres. Hvis redaktøren ber om revisjoner vil forfatter få en frist for dette.

Forfatter får tilsendt ett eksemplar av 1. korrek­tur. Rettelser må sendes til redaksjonssekretær innen tre dager etter mottatt korrektur. Det skal ikke foretas rettelser mot manus. Forfatter blir eventuelt belastet for slike endringer.

ETTER PUBLISERING

Forfatter vil motta et eksemplar av tidsskriftet i papirversjon, så fremt redaksjonen har mottatt din postadresse. Forfatter mottar også pdf av artikkelen når den er publisert.

RETTIGHETER

Artikler gjengitt i tidsskriftet reguleres av bestemmelser gjengitt i Avtale om normalkontrakt for utgivelse av litterære verk i tidsskrift av 10. november 2010 mellom Den norske Forleggerforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. Avtalen kan leses på http://www.nffo.no.

Artikler gjengitt i tidsskriftet vil bli lagret og gjort tilgjengelig på Idunn, Universitetsforlagets database for elektronisk distribusjon av tidsskrifter (www.idunn.no).

INNLEVERING AV MANUS

Manuskripter sendes til redaksjonen per e-post for vurdering: norskpedagogisktidsskrift@gmail.com.

Sist publiserte tidsskrifter

Mest lest siste 30 dager

Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon