Nordic Studies in Education formidler artikler, informasjon og debatt om aktuelle pedagogiske spørsmål i Norden. Fra 2018 ble tidsskriftet publisert som e-only, i digital versjon på Idunn. Fra nr. 1/2020 utgis ikke tidsskriftet av Universitetsforlaget lenger.
Gjennom forskningsartikler og levende debatt, og gjennom informasjon om aktuelle faglige spørsmål, presenteres pedagogiske problemstillinger fra ulike samfunnsvitenskapelige og historisk-filosofiske synsvinkler.
Tidsskriftet er en kilde til informasjon om de ulike forskningsmiljøene og et Hvem-Hva-Hvor for publikasjoner, konferanser og andre arrangementer.
Nordic Studies in Education utgis i samarbeid med Nordisk Forening for Pedagogisk Forskning (NFPF), og retter seg mot pedagoger og forskere, og andre med interesse for pedagogikkfaget.
Nordic Studies in Education kommer ut fire ganger i året og tar imot bidrag på skandinaviske språk samt engelsk.
KVALITETSVURDERING
Tidsskriftet praktiserer «dobbelt blind» fagfellevurdering, hvor verken fagfellene eller forfatteren kjenner hverandres identitet. I tillegg vurderes artiklene av redaksjonen, og endelig avgjørelse om publisering foretas av ansvarlig redaktør.
INDEKSERING
Tidsskriftet er indeksert og søkbart i følgende baser:
- Scopus
- Norart
- ERIH PLUS
- SHERPA/RoMEO
- Google Scholar
- Primo Central Index (Ex Libris) / Oria
- The Summon Service (ProQuest)
- Ebsco Discovery Services
- WorldCat Lokal (OCLC)
Tidsskriftet er godkjent som vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1 hos NSD – Norsk senter for forskningsdata (for Norge og Sverige), i Uddannelses- og Forskningsministeriets autorasjonsliste for serier (Danmark) og i Publikationsforum (Finland).
Fra og med 1. januar 2020 utgis NSE av Cappelen Damm Akademisk. Tilgjengelig
her.