Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

De unges problem

– individualisering og kvantifiseringskultur i skolen
Professor i sosiologi, Institutt for sosiologi og sosialt arbeid, UiA.

Et av de nye tverrfaglige temaene som opplæringen i skolen skal bygge på, er livsmestring og folkehelse. Det har allerede vært mye offentlig diskusjon om livsmestring, særlig inspirert av Ole Jacob Madsens viktige bok, Livsmestring på timeplanen (Madsen 2020). Det er behov for sosiologisk forståelse av innføringen av dette temaet og andre sentrale deler av Kunnskapsløftets (LK06) fagfornyelse (LK20). Det er skapt en individorientert læringskultur der læringen (pedagogikken) og kunnskapen (faginnholdet) er individualisert, samtidig som elevenes prestasjoner måles stadig hyppigere. Artikkelen diskuterer de tvetydigheter og paradokser som oppstår i dette møtet mellom individualisering og kvantifisering.

The interdisciplinary topic Life skills (Livsmestring) has been introduced in the new core curriculum for primary and secondary education. Inspired by Ole Jacob Madsen’s important book Livsmestring på timeplanen (Madsen 2020), the topic has attracted media attention and been vividly debated in the public sphere. I think an understanding behind the introduction of this topic and the renewal of the curriculum needs to be informed by two different processes: firstly, the process of individualisation that has characterized society and schools in recent decades, and secondly the emerging statistical culture of quantification. The range of statistical overviews and results from assessments, measurements and tests are being produced at an ever-increasing rate.

Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon