Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Papiravisens ni liv

Professor emeritus ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo

Professor i avdeling for mediefag, Høgskulen i Volda

Den trykte avisens snarlige død hører til vår tids gjentatte spådommer. Det gamle mediet har likevel vist seg mer seiglivet enn mange bransjefolk og eksperter trodde. I denne artikkelen drøfter vi noen forhold som kan forklare dette, blant annet at den trykte avisen fortsatt er den overlegent viktigste inntektskilden for nesten alle mediehus. Papiravisens styrke er også at den sammenlignet med nettmediene tilbyr et «langsommere», redigert produkt og en annen type lesning enn raskere og mer flyktige nettnyheter.

The early death of the printed newspaper is one of the most repeated predictions of our times. The old medium has nevertheless proved more tenacious than many industry professionals and experts believed. In this article we discuss some factors than may explain this, including that printed paper still is the most important source of income for nearly all media houses. The strength of the printed newspaper compared to the online media is also that it offers a «slower», edited product and another type of reading than the faster and more volatile online news.

Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon