Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Nazisme uten antisemittisme - Om fremstillingen av nazismen i norske skolebøker

harald.syse@hlsenteret.no

Formidler ved Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter

Som formidler ved Holocaustsenteret møter jeg ofte elever som lurer på hvorfor nazistene ville utrydde jødene, eller som har lært at tyskerne var sinte og misunnelige på de rike jødene. Det er kanskje ikke så rart. Læreverkene i norsk skole formidler ikke nazistenes antisemittiske verdensanskuelse, samtidig som de i liten grad er fundert på nyere forskning. Derfor er norske skoleelever dårlig rustet til å forstå nazismen.

This article addresses the presentation of the Nazi ideology that is mediated to Norwegian students in school textbooks. None of the textbooks explain why it was so vital to the Nazi regime to eradicate “Jewishness” and Jews from Europe. Nor is there any meaningful mention of the deeply cultural and religiously-rooted Antisemitism. The textbooks approach parts of the Nazi conspiracy theory, but in a complicated and fragmented way, making it difficult for students to acquire meaningful knowledge from them.

Key words: Antisemitism, Holocaust, school textbooks, history 

Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon