Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Gaven til byen - Tjuvholmen og offentlige byrom

sbjerkeset@hotmail.com

Sosialantropolog og urbanist

jonny.aspen@aho.no

Førsteamanuensis ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

  • Side: 329-340
  • Publisert på Idunn: 2015-11-26
  • Publisert: 2015-11-26

Offentlige byrom er tildelt en sentral rolle i utviklingen av Fjordbyen i Oslo. Men hvor offentlige er de egentlig? Artikkelen tar for seg hvordan byrommet på Tjuvholmen, Oslos nye prestisjebydel, er tatt i bruk. Politikere og planleggere sier seg fornøyde, men det vi finner er et stramt regulert og lite vitalt byrom for turister og en velsituert middelklasse. Reflekterer Tjuvholmens byrom noen allmenne tendenser i samtidig byutvikling, der byrommene mer tenkes som instrumenter for markedsføring enn som genuine møteplasser?

Private-public space in a Nordic context. An observational study of public space use at the Tjuvholmen waterfront development in Oslo   Public spaces are assigned a central role in Oslo's ongoing Fjord City development. But how public do they really seem to be? Based on an observational study, this article addresses the uses of public space in the privately driven urban development scheme of Tjuvholmen, Oslo’s new posh district. Local politicians and planners say they are content with how the area is developed, while the authors of the article find a strictly regulated and rather socially monotonous area customized for tourists and well-to-do middle classes. Their main finding is that the public spaces at Tjuvholmen have a distinct appearance of ‘tightness’, not unlike the many private-public space developments that are described in Anglo-American literature. The public space characteristics that are found also seem to reflect some more general tendencies in contemporary urban development in Norway and beyond, namely the increasingly important use of public spaces as instruments for both city and real estate marketing and branding.

Key words: Public space / Private-public space / Neoliberal urban governance / Oslo

Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon