Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

«Sikker konstitusjonell praksis»? – Grunnlova og Noregs avtaler om suverenitetsoverføring

Eirik.Holmoyvik@jur.uib.no

Fyrsteamanuensis, Det juridiske fakultet i Bergen

  • Side: 117-125
  • Publisert på Idunn: 2013-05-16
  • Publisert: 2013-05-16

Noregs tilknyting til EU gjennom EØS og utviklinga i internasjonalt samarbeid gjer det stadig meir aktuelt for Noreg å overføre suverenitet til internasjonale organisasjonar. Ifølgje regjeringa byggjer vedtaka om suverenitetsoverføring på «sikker konstitusjonell praksis». Men går vi denne praksisen nærare etter i saumane, så er han ikkje så juridisk sikker som regjeringa vil ha oss til å tru. Tvert om. Måten Stortinget inngår avtaler om suverenitetsoverføring bryt med føresetnaden til og systemet i Grunnlova og med grunnleggjande demokratiske og konstitusjonelle omsyn.

Constitutional problems with Norway’s transfers of sovereignty to international organisations

During the last twenty years, and increasingly in recent years, Norway has entered into a number of treaties that transfer Norwegian sovereignty to international organisations. Article 93 in the Norwegian Constitution provides a special procedure and requirements for the adoption of such treaties. Yet with the exception of the 1992 EEA agreement, which granted Norway access to the EU internal market, none of these treaties have been adopted following the procedure prescribed in article 93. Moreover, article 93 does not allow for the transfer of sovereignty to organisations of which Norway is not a member. Yet in two cases, Norway has transferred sovereignty to EU institutions despite the fact that Norway is not a member. This striking discrepancy between the Constitution and state practice is only made possible by creative constitutional interpretation. The government simply insists that the special procedure in article 93 does not apply for so-called minor transfers of sovereignty to international organisations. This article shows that the government’s constitutional interpretation is wrong and that is raises democratic concerns.

Keywords: Constitution, European Union, democracy, foreign policy
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon