Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Herheims Salome, regiopera og resirkulerte sjokk



hedda.hogasen-hallesby@stk.uio.no

Stipendiat i musikkvitenskap ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, Universitetet i Oslo

  • Side: 18-26
  • Publisert på Idunn: 2013-03-07

Opera kan betraktes som repetisjonenes kunst, der de kanoniserte mestrenes verker går på en evig repeat og på den måten stadig bekreftes som mesterverker. I opera møter kjente myter om kjærlighet og død gamle sanger, om igjen. Innebærer dette en form som i sin egen konservatisme sakte kveler seg selv? Svaret avhenger av hvordan vi forstår fenomenene repetisjon og kanon – og hvordan vi forstår fenomenet operaproduksjon av i dag.

Recycling the Shock: Herheim’s Salome and the Conservative Radicalism in Regieoper

In 2013 Richard Strauss’s Salome will be staged in Oslo. Salome’s debut in Bjørvika is framed by the long line of provocations that have followed not just the opera, but also the cultural re-cycling of the Salome myth in general, containing a paradoxical co-existence of provocation and convention, the known and the unexpected. A similar tension lingers in the radical phenomenon of Regieoper, referring to the tradition of radically re-producing the extremely popular opera canon. Based on an extensive comparative study of Salome productions, this paper takes Herheim’s version as basis for a discussion of this tension in “new” productions of “old” operas. I focus particularly on the last scene, which can be read as a remake of previously heard lines and melodies that in this version promotes the question of whether there are any limits of operatic re-creation. By the medium’s demand for new mediations, embodiments and particularity, I find opera productions to demonstrate how repetitious structures and fixed limits are actually what nurture innovations and rebellious creativity.

Keywords: Salome, Regieoper, Provocations
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon