Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Hardangersaken og visualiseringen av et nasjonalt landskap

christine.hansen@khib.no

Gjesteforsker ved New York University og førsteamanuensis 2 ved Kunst- og designhøyskolen i Bergen.

Høsten 2009 publiserte Dagbladet en dystopisk versjon av det nasjonal-ikoniske maleriet Brudeferd i Hardanger. I 2010 landet en bunadskledd paraglider rett foran Jens Stoltenberg da han besøkte Sima kraftstasjon i Eidfjord. Samme år ble den bunadskledde Synnøve Kvamme arrestert og båret bort av politiet. Dette er noen eksempler på protestene som fulgte i kjølvannet av Statsnetts kunngjøring om å bygge en ny kraftlinje i Hardanger. I artikkelen diskuteres spørsmål rundt visualiseringen av det nasjonale landskap med utgangspunkt i Hardangersaken.

The Hardanger Issue and the Visualization of a National Landscape

In 2006 Statsnett decided to build a new power line in Hardanger. With an eye to this highly controversial decision, the article discusses the visual representation of the Hardanger area and the idea of a national landscape. The article argues that the photographic manipulations of glossy tourist photographs of Hardanger used in the resistance to the construction of overhead power lines, helped the controversy to evolve to a national dispute. The protesters took advantage of an image of Norway rooted in the national romanticist period. Few seem to have reflected on the fact that this area, in addition to having a spectacular landscape, has also been heavy industrialized since the early 20th century. While the peasant romanticism still persists as a possible visualization of the area, any suggestion that this region also includes industry and power plants seems to provoke strong emotions. The article argues that images of the industrialized Hardanger are underrepresented in the public eye.

Keywords: Hardanger, Photography, Nationalism, Industrialized Landscape, Environmentalism
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon