Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Medieantropologi



Professor, Seksjon for utviklingsforskning, HiOA og Forsker II, SIFO

jo.helle-valle@hioa.no

Jo Helle-Valle er professor ved Seksjon for utviklingsstudier, Høyskolen i Oslo og Akershus og har en bistilling som Forsker II på -SIFO. Han har Dr. polit. fra SAI/SUM ved UiO, har flere feltopphold i Afrika bak seg og har jobbet med og publisert på en rekke tema; kjønn, politikk, globalisering, mediepraksis og teori. Han har hatt gjesteforskeropphold ved University of Oxford, University of -Botswana og Simon Fraser University (Vancouver) og har tidligere arbeidet på Universitetet i Tromsø og Sosialantropologisk institutt ved UiO. Han leder fra 2015 til 2018 et Forskningsrådsfinansiert komparativt prosjekt om mediebruk i Afrika.

  • Side: 57-74
  • Publisert på Idunn: 2015-04-15

Sammendrag

Mens norsk antropologi stort sett har ignorert medier som forskningstema, har det vokst frem som et sentralt felt i internasjonal antropologi. Denne artikkelen er en oppfordring til det norske fagmiljøet om å ta del i denne utviklingen. Målet er ikke å utvikle en ny underdisiplin, en bindestreks-antropologi, men at faget responderer på det faktum at verden har endret seg og blitt mediemettet – i den grad at det knapt finnes et eneste forskningsfelt som er media-irrelevant. Artikkelen argumenterer derfor for ikke-mediesentrerte mediestudier, det vil si å studere medier som praksiser som alltid er innvevd i andre praksiser og dermed må studeres som deler av større sosialiteter. Faghistoriske linjer i mediefagene, og medienes rolle i antropologien, blir beskrevet og i siste del av artikkelen skisseres retninger og temaer norsk antropologi bør ta.

English abstract

Media anthropology

Media have largely been ignored in Norwegian anthropology, while they have grown to become a central theme in international anthropology. This article is a call to the Norwegian anthropological community to take part in the new development. The argument is not to develop a new sub-discipline but to respond to the fact that the world has changed and become thoroughly media-saturated – this to the extent that hardly any type of practice is media-irrelevant. Thus, the article calls for non-media-centric media studies. Historical developments are described in both media studies and media anthropology, and in the last part of the essay the way forward for a Norwegian anthropology of media is outlined.

Keywords: Media, New media, Media anthropology, Theory
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon