Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Historiske anfektelser

Historikeren, fredsforskeren og asiaforskeren Stein Tønnesson er Dr. Philos. fra Universitetet i Oslo 1991. Han var direktør for Institutt for fredsforskning (PRIO) 2001–2009. Nå er han seniorforsker på PRIO og adjungerad professor ved Universitetet i Uppsala, der han leder et forskningsprogram om fred i Øst-Asia. Som forsker har han beskjeftiget seg med norsk idrettshistorie, revolusjon, krig og fred i Indokina og konflikten om maritime soner og småøyer i Sør-Kina-havet.

Det overordnede emnet i essayet er forholdet mellom antropologi og historie i utforskning og utvikling av nasjonal identitet. Forfatteren har i 20 år båret på en indre strid mellom sin egen nedarvede historiske identitet og den inspirasjon han har mottatt fra en -antropologisk «indre Thomas» som straks tok bolig i ham da de to møttes på Institutt for fredsforskning (PRIO) i 1990. Forfatteren gjør her rede for de historiske anfektelser møtet med Thomas skapte hos ham. Gjennom en nylesing av Thomas Hylland Eriksen bringes anfektelsene til avklaring. Historie og antropologi kan godt gå hånd i hånd, skjønt ikke helt i takt.

The overriding theme of Stein Tønnesson’s essay is the relationship between anthropology and history in research about and the shaping of national identity. For the last twenty years Tønnesson has been carrying with him an inner struggle between his own inherited identity as a historian and the inspiration he has received from an anthropological «inner Thomas» who took up residence in his mind when he first met Thomas Hylland Eriksen at the Institute of Peace Research Oslo (PRIO) in 1990. Tønnesson reveals here the doubts he has been struggling with when seeking to embrace the liberating potential of Hylland Eriksen’s identity theory. Tønnesson’s problem is that his historical readings reveal identities that were far less flexible than many social scientists have come to believe. Through a rereading of some of Thomas Hylland Eriksen’s writings Tønnesson discovers that his historical doubts have actually been shared by Hylland Eriksen as well. This helps him reconcile his inner Thomas with his own identity as a historian. Anthropology and history may well walk hand in hand, although not without tension.

Keywords: national identity, historical anthropology, Norwegian folk costumes, Norway, Sweden, Burma, Indochina, disciplinary reconciliation
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon