Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Stedet Syden

Runar Døving er professor i sosialantropologi ved Markedshøyskolen og seniorforsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Feltarbeid fra Syden, Østfold og Karasjok. Har arbeidet med mat, måltidsstruktur, makt, kjønn, turisme, fritid, husarbeid, grensehandel, varedannelse, uformell økonomi og økonomisk utsatthet. Bøker: Rype med lettøl. En antropologi fra Norge, Pax 2003, Merkevarer – 45 korreksjoner, Cappelen Akademisk 2007, Leksjoner i Markedsvitenskap (red.), Abstrakt 2010. Skriver under vignetten «merkevarer» for Dagens næringsliv.

  • Side: 18-34
  • Publisert på Idunn: 2011-05-30
  • Publisert: 2011-05-30

Det er konstant om lag 70 millioner turister i verden. Svært mange av disse befinner seg i avgrensede turistbyer, som nordmenn har gitt navnet Syden. Denne artikkelen vil med et etnografisk utgangspunkt, på turistenes premisser, beskrive hva slags sted Syden er, turistens praksis og boform, og Syden som ferieritual og heterotop. Artikkelen presentere også de andre gruppene på stedet; arbeidere, antiturister, vinterturister og lokalbefolkning, og diskuterer de ulike gruppenes divergerende stedsforståelse og inkommensurable diskurser. Artikkelen viser at det er konflikter omkring hva stedet skal være og hvem som skal ha makt til å definere det.

There are, at any given time, about 70 million tourists in the world. A considerable part of these stay in well-defined tourist resorts for sun and fun, which in Norwegian are coined Syden (The South). This article will, with an ethnographic approach, based on the tourists’ point of view, describe what kind of place Syden is, tourist practices and living arrangements, and Syden as holiday ritual and heterotope. The article will also present the other groups inhabiting the place; the workers, the cultural tourists, the winter tourists and the locals, and discuss the different groups’ understanding of place and the incommensurable discourses. Furthermore, the article demonstrates that there are diverging opionions on what kind of place Syden should be, and on who should have the power to define it.

Tourism | place | modernity | Syden [The South]

Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon