Dette kapitlet presenterer bakgrunnen for prosjektet «Digital tekstkompetanse
og bruk av læringsressurser i ny grunnskolelærerutdanning», og argumenterer
for et perspektiv som ser på arbeid med tekster og mediering som grunnleggende
for dagens læringsprosesser. Vi ser lærerutdanningsreformen fra
2010 i et literacy-perspektiv og introduserer begrepet semiotisk
arbeid som et uttrykk for hvordan kunnskap kommuniseres og utvikles
gjennom tekster. Tekstbegrepet vårt er multimodalt,
og de teksthendingene vi undersøker kan ta i bruk muntlige, skriftlige, visuelle
og handlingsrettede meningsressurser i en variert og sammensatt
tekstpraksis. Mediet som teksten produseres og formidles i virker
inn på tekstens form og hvordan man handler med teksten. I dette
prosjektet har vi hatt en særlig interesse for hvordan tekster i
digitale medier fungerer didaktisk. Til slutt presenterer vi design-begrepet
som brukes både i tekstforskning og i didaktisk tenkning om hvordan
prosesser og tekster i undervisningssituasjonen gis en form som
er tilpasset situasjonen og formålet.
In this book we study the Norwegian Teacher Education reform
from 2010 from a literacy perspective. A particular focus has been
on how texts in digital media function didactically. The introductory
chapter presents the project «Digital literacy and the use of digital
resources in Norwegian Teacher Education» and argues for theoretical
perspectives that regard work with texts and mediation as fundamental
to learning in modern society. We introduce the concept of semiotic
work as a way to understand how knowledge is developed and communicated
through texts. Our understanding of literacy is multimodal, and
the literacy events we have observed apply oral, written, visual
and action-oriented resources for meaning-making in a varied and complex
literacy practice. Media for text production and dissemination affect
the way texts’ are shaped and the way one acts with and interacts
through texts. Finally, we present the concept of design from New
Literacy studies, which we find useful to illuminate how processes
and texts in learning are shaped to fit situation and purpose.