Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

En høyt skattet sjokolade - Om innføringen av sjokoladeskatten i 1922, og hva den førte med seg



f. 1950, dr.art. 1995, professor KULT, NTNU, Trondheim.

E-post: per.ostby@ntnu.no



f. 1964, dr.art. 1997, førsteamanuensis KULT, NTNU, Trondheim.

E-post: stig.kvaal@ntnu.no

SammendragEngelsk sammendrag

Høsten 1920 gikk verdensøkonomien inn i en sterk etterkrigsdepresjon. Det innebar redusert etterspørsel, avtagende fortjeneste, oppbremsing av aktiviteten i næringslivet og økende arbeidsledighet. Overskudd på det norske statsbudsjettet ble på kort tid snudd til et betydelig underskudd og en voksende statsgjeld. For å møte denne situasjonen, iverksatte venstreregjeringen en rekke tiltak. Ett av dem var et forslag om å innføre en omsetningsavgift på sjokolade. Det vakte sterk motstand. Kampen mot skatten ble også en definisjonskamp om hvordan sjokoladen skulle forstås. Skattemotstanderne lyktes et stykke på vei, men kom ikke helt i mål. I 1922 ble skatten vedtatt, men med differensiert prosentsats for spisesjokolade, kokesjokolade og kakao. Den økonomiske krisen og skattedebatten fikk ikke bare økonomiske følger, men gjorde også noe med hvordan sjokoladen ble forstått, produsert og markedsført.

The highly prized chocolate: The introduction of taxation on chocolate in 1922, and its consequences

In 1921, Norway experienced decreasing activity in industry, increasing unemployment, and consequently stagnation in the incomes of most people. The food beverage industry was particularly hard hit by the recession and the Norwegian government was forced into proposing a tax of as much as 30% levied on sales of chocolate products. In spite of robust protests, the chocolate producers lost the fight and had to accept the luxury tax. However, the tax became more nuanced than the Government’s initial proposal, with 33 1/3 % tax on regular chocolate bars, 10 % on drinking chocolate and nothing on cocoa. The crisis stimulated new ways of design, marketing and sales of chocolate produce. In this article, we examine the outcomes of these changes by focusing on the chocolate producer Nidar AS, which was established in Trondheim in 1912. We show how the economic crisis and the debate about a tax on chocolate influenced not only Nidar, but also other chocolate manufacturers and about how chocolate was designed, promoted and perceived in Norwegian society.

Keywords: chocolate tax, Norwegian economy, food, history of technology
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon