Casen «Omkampen» mellom Norge og Brasil
viser hvorfor store eventer er både avhengige av og interessante
for sponsorer. «Omkampen» illustrerer hvordan eventer planlegges,
markedsføres og gjennomføres på en arena som blir transformert til
en opplevelses- og markedsplass der sponsorer kan aktivere sponsoratet.
I kapitlet tydeliggjøres også at eventopplevelsen er en kilde til
«storytelling» i både tradisjonelle og sosiale medier. Et event,
enten i markedet eller i en organisasjon, krever designstrategier
for å kunne påvirke sanser, følelser, holdninger og atferd til deltakere,
publikummere og seere. Med bruk av casene og relevant teori svarer
dette kapitlet på problemstillingen: «Hva er sammenhengen mellom
sponsor- og eventvirksomhet i en organisasjon og i markedet?»
The case «Omkampen» between Norway
and Brazil shows why events are interesting for sponsors as well
as events’ dependency on sponsors. «Omkampen» illustrates how events are
planned, marketed and implemented at an arena, which is transformed
into an experience and marketplace where sponsors can activate their
sponsorships. This chapter also highlights that the event experience
itself is a source of «storytelling» in both traditional and social
media. An event requires design strategies to influence the senses,
emotions, attitudes, and behaviour of participants, audiences, and
viewers. A physical office space together with event design can
transform an area into an experience with challenging and fun activities,
which are carried out to achieve organizational goals. Based on
the cases and relevant theory this chapter addresses the question
«what is the connection between sponsorship and events in an organization
and in the market»?