Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Fascinasjonskraft i Henry Dargers verden

Dr. art. fra NTNU, 2003. Doktoravhandling innen norskdidaktikk om webtekster (På vei til multimediale skrivepraksiser: Ungdommers tekster på Verdensveven i didaktisk perspektiv, 2003) og læreverk om litteraturhistorie (Litteraturhistoriske tekstpraksiser, 2008).

Før den amerikanske sykehusvaktmesteren Henry Darger måtte flytte fra sin lille leilighet i Chicago i 1972 var det ingen som visste at han også var forfatter og bildekunstner. I årene 1911-72 skapte Darger det som sannsynligvis er verdens lengste roman. Fantasy- og science fiction-romanen Realms of the Unreal omfatter 15145 sider, og til den maskinskrevne teksten lagde Darger hundrevis av illustrasjoner. Mange av illustrasjonene er collager, og noen er over 3 meter lange og 1 meter høye. Denne mannen og hans livsverk er i artikkelen utgangspunkt for teorier om hva fascinasjon består i og en inndeling i fire typer fascinasjonskraft: kontrastharmonisk fascinasjonskraft, forførende fascinasjonskraft, medskapende fascinasjonskraft og totalitetsskapende fascinasjonskraft. Utgangspunktet for teoriene er moderne og postmoderne omtolkninger av Freuds driftspsykologi, foretatt av franske filosofer som Bataille og Lyotard. Den svenske historikeren Torbjörn Gustafsson Chorells monografi om fascinasjon inngår også i teorigrunnlaget. Klassifiseringene av fire typer fascinasjon illustreres med eksempler fra Dargers verk og livshistorie. Realms of the Unreal er ikke publisert, men både verk og forfatterens liv har blitt behandlet i en monumental bok av den amerikanske psykologen John M. MacGregor (Henry Darger: In the Realms of the Unreal, 2002).

Henry Darger was an American hospital janitor and dish washer who in 1911 started to write Realms of the Unreal, a fantasy and science fiction novel of spectacular length (more than fifteen thousand pages), mainly about cruelties committed against children. Over the years he made hundreds of illustrations to the novel, usually collages created with materials picked from other people’s rubbish. His writings, his pictures and his traumatic life story trigger different kinds of fascination. The main topic of the article is fascination as phenomenon, seen in the light of reinterpretations of Freudian desire theory in French modernist and postmodernist philosophy (Bataille and Lyotard) and theories by the Swedish academic Torbjörn Gustafsson Chorell. Fascination includes different kinds of psychic reactions, and four types of fascination are described: contrast-harmony, seduction, creative production and totalization. All these categories are psychic displacements between positions, destabilizations from one psychic position towards another. Darger’s life and work illustrate how each kind of fascination can operate. Darger’s world is presented from the most authoritative source on his life and writings to date, the psychologist John M. MacGregor’s book Henry Darger: In the Realms of the Unreal (2002).

Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon