Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Amtmandens Døttre som romantisk-realistisk tragedie

erik.hagen@lle.uib.no

Erik Bjerck Hagen er professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen. Han har blant annet utgitt bøkene Litteraturkritikk. En introduksjon (2004), Kampen om litteraturen. Hovedlinjer i norsk litteraturforskning og -kritikk 1920–2011 (2012), Livets overskudd. Bjørnstjerne Bjørnsons glemte kvaliteter (2013) og Hvordan lese Ibsen? Samtalen om hans dramatikk 1879–2015 (2015). E-post: erik.hagen@lle.uib.no

Amtmandens Døttre som romantisk-realistisk tragedie

Selv om den alltid har vært regnet som en klassiker, har Amtmandens Døttre også gjerne vært en smule undervurdert. I realismens tid ble den ofte sett som bare halvveis realistisk og dermed bare halvveis vellykket. I senere år har dens romantikk blitt grundigere utforsket, men ofte som noe som skal ideologisk gjennomskues. Denne artikkelen argumenterer for at romanen ikke behøver denne type ideologikritikk. Dens tragiske tema er godt tilpasset både våre realistiske og våre romantiske forventninger – og bokens kritiske kraft har forblitt usvekket.

Nøkkelord: resepsjonshistorie, tragedie, kjærlighet, realisme, romantikk,interpretasjon

Amtmandens Døttre as a romantic-realistic tragedy

Although always considered an almost instant classic, Collett’s The District Governor’s Daughter has also tended to be somewhat underrated. In the Realist era it was often seen as only half way a Realist novel and hence only half way successful. In more recent years, its Romanticism has been more thoroughly explored, but often as something that ought to be ideologically demasked.  This article argues that the novel has no need for such ideological criticism. Its tragic theme is perfectly attuned to both our Realist and Romanticist expectations – and its critical power is as alive as ever.

Keywords: Reception history, tragedy, love, realism, romanticism, intrepretation
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon