Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Bogen som ting og skulptur

ksanders@berkeley.edu

Karin Sanders er professor i nordisk litteratur ved University of California-Berkeley. Ho har blant anna gitt ut Konturer: skulptur og dødsbilleder i guldalderlitteraturen (1997) og Bodies in the Bog and the Archaeologial Imagination (2009), utanom ei lang rekke artiklar om ekfrase, kjønn, arkeologi, kunst og litteratur. Ho er no i gang med ei bok med arbeidstittelen ‘Let’s be Human’: The Lives of Things in H.C. Andersen’s Material Imagination og er medredaktør av A History of Nordic Literary Culture. Adr.: Department of Scandinavian, University of California-Berkeley, 6407 Dwinelle Hall, Berkeley, CA 94720-2690, USA. E-post: ksanders@berkeley.edu

Bogen som ting og skulptur

Artiklen stiller spørgsmålet: hvad sker der når en bog er «brugt op», gennemlæst, og ikke skal genlæses? Bliver bogens fysiske væren så overflødig? Hvad skal vi med den? Artiklen forsøger at besvare dette gennem et dobbeltgreb. Det ene fører os tilbage til atten- og nittenhundredetallets brug af såkaldte «it-narratives», hvor bogen som materiel ting gives stemme til at fortælle om sin egen materialitetshistorie (som hos H.C. Andersen). Det andet fører os til de seneste tyve-tredive års boom af bog-skulpturer, hvor bogens gamle form, det bundne kodeks med tryk på papir, gives nyt liv i museer og gallerier. Argumentet er at vi gennem brug af både litterær analyse, boghistorie, kunsthistorie og materialitets studier kan udvikle et tværfagligt bogarkæologisk subfelt, som kan beskrive bogens fremtid ved også at se på dens fortid.

Nøkkelord: «It-narratives», bog-skulptur, demediation, bogarkæologi

The book as thing and sculpture

The article asks: what happens when a book is »used up,« read through and not in need of rereading? Does this make its physical existence superfluous? What do we do with it? The article attempts to answer these questions with a two-fold approach: one leading us back to the eighteenth and nineteenth centuries’ use of so-called »it narratives« where the book as material thing is given voice to articulate its own material story (as in H. C. Andersen), the other to the boom in book sculptures in the past twenty or thirty years where the book’s old form, the bound codex with print on paper, is given new life in museums and galleries. The argument is that by combining literary analysis with book history, art history, and material studies we can foster a new interdisciplinary subfield – book archaeology – capable of describing the future of the book by examining its past.

Keywords: It narratives, book sculpture, demediation, book archaeology
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon