Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}

Postfeministisk revisionisme i Lene Asks tegneserieroman Hitler, Jesus og farfar

elisabeth.oxfeldt@iln.uio.no

Elisabeth Oxfeldt, Professor i nordisk litteratur, Universitetet i Oslo. Har mellom anna gitt ut: Romanen, nasjonen og verden. Nordisk litteratur i et postnasjonalt perspektiv (2012), Journeys from Scandinavia. Travelogues of Africa, Asia, and South America, 1840-2000 (2010), H.C. Andersens eventyr på film (2009), Nordic Orientalism. Paris and the Cosmopolitan Imagination 1800-1900 (2005). Adr.: Universitetet i Oslo, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Postboks 1102 Blindern, N-0317 Oslo. E-mail: elisabeth.oxfeldt@iln.uio.no

  • Side: 104-112
  • Publisert på Idunn: 2013-07-23
  • Publisert: 2013-07-23

I 2006 debuterede Lene Ask med den prisbelønnede tegneserieroman Hitler, Jesus og farfar. Teksten handler om Asks selvbiografiske hovedperson, der finder og etablerer sig selv som individ og norsk, kvindelig kunstner. Værket undergraver og ophæver tre autoritative diskurser: 1) Norsk nationalhistorie med fokus på anden verdenskrig og skændslen af norske kvinder, der havde seksuelle relationer med den tyske fjende, 2) religiøse doktriner, som de forkyndes i Norges bibelbælte, og 3) æstetiske dogmer dyrket indenfor nationens kunstinstitutioner. Artiklens tese er, at Ask benytter sig af en revisionistisk strategi, hvori hun sammenblander den store og den lille historie, det højkulturelle og det lavkulturelle, fotografiet og tegneserien – en dokumenteret virkelighed og en personlig forestillingsverden – for at fremskrive en postfeministisk protest mod patriarkalske forestillinger om familie, nation, kunst og religion.

Nøkkelord: tegneserieroman, sammensat tekst, postfeminisme, revisionisme, Julia Kristeva, Roland Barthes

Postfeminist Revisionism in Lene Ask’s Graphic Novel Hitler, Jesus og farfar

In 2006, Lene Ask made her debut with the award-winning graphic novel Hitler, Jesus og farfar. The text tells the story of Ask’s autobiographical protagonist finding and establishing herself as an individual and as a Norwegian woman artist. This article explores Ask’s subversion of three authoritative narratives: 1) Norwegian, national history pertaining to World War II and the vilification of Norwegian women who slept with the German enemy, 2) religious doctrines disseminated by local churches and parishes in Norway’s “Bible belt”, and 3) aesthetic dogmas embraced by the nation’s art institutions. I argue that Ask uses a revisionist strategy, mixing history and memory, high and low culture, photography and comics – documented reality and a personal imagination – in order to create a postfeminist protest against patriarchal notions of family, nation, art and religion.

Keywords: graphic novel, multimodal text, postfeminism, revisionism, Julia Kristeva, Roland Barthes
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon