Oppgrader til nyeste versjon av Internet eksplorer for best mulig visning av siden. Klikk her for for å skjule denne meldingen
Ikke pålogget
{{session.user.firstName}} {{session.user.lastName}}
Du har tilgang til Idunn gjennom , & {{sessionPartyGroup.name}}
Artikkel 3 av 12Edda04 / 2010 (Volum 97)

Original or Copy? – Urban Proto-Modernism in August Strindberg’s Novel The Red Room (1879)

Anna Westerståhl Stenport; PhD, er Assistant Professor og Director ved Scandinavian Program ved University of Illinois. Hennes forskning omfatter litterær modernism i prosa og drama ved siste århundreskifte. Hun har utgitt Locating August Strindberg’s Prose: Modernism, Transnationalism, and Setting (2010) og er medredaktør, sammen med Anna Cavallin, av Det gäckande könet: Strindberg och genusteori (2006). Adr.: 2090 FLB, 707 S Mathews Avenue, Urbana, IL 61801, USA. E-post: aws@illinois.edu

Artikeln behandlar August Strindbergs roman Röda rummet (1879) och dess platsbeskrivningar i förhållande till litterära strategier i transnationell europeisk prosamodernism. Stockholmsskildringarna analyseras i anknytning till Parisskildringar i 1800-talets estetiska tradition inom både litterärt berättande och populärkulturell visuell gestaltning, bl a i form av panoramas. Prosamodernismens fragmentariska och självreflexiva berättarstrategier kopplas till frågor om autenticitet och originalitet, i synnerhet i fråga om konstitueringen av en nationell litterär kanon. I slutet av artikeln lyfts frågor om genus och modernitet fram.

Original or Copy? Urban Proto-Modernism in August Strindberg’s Novel The Red Room (1879)

This article focuses on proto-modernist literary qualities in the setting and description of urban locations in August Strindberg’s novel The Red Room (1879). The article explores how setting is crafted as part of a transnational movement of aesthetic registers, including in particular discussions of Stockholm representations in relation to nineteenth-century Paris representation, especially in popular visual culture. Questions of authenticity and originality in descriptions of setting are analyzed in relation to narrative strategies associated with European literary modernism, including self-reflexivity and fragmentation. Aspects of gender and modernity are discussed at the end of the article.

Keywords: August Strindberg, The Red Room, Transnational prose modernism, Stockholm, Urban modernity, City literature, National canon
Idunn bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettsiden godtar du dette. Klikk her for mer informasjon