Digital samarbeidsbasert forskning innen psykisk helsevern for barn og unge under covid-19: Hvordan skape virksomt digitalt samarbeid? Erfaringer fra et kompetanseråd
Digital Collaborative Research in Child and Adolescent Mental Health Care During COVID-19: How to Create Effective Digital Collaboration? Experiences From a Competence Council
Sammendrag
Sammendrag
Covid-19-pandemien førte til en nedstenging av samfunnet og som følge av det en kraftig økning i bruk av digitale kommunikasjonsformer. Dette medførte utfordringer knyttet til blant annet informasjonsutveksling og kommunikasjon i forskningsprosjekter, inkludert aktiv brukerinvolvering. I forskning omkring brukerekspertise og samhandling har en i en årrekke sett på hvordan en skaper likeverdige relasjoner og reell samhandling. Den digitale omstillingen utfordret etabklerte praksiser, men åpnet også opp for nye måter å arbeide med brukermedvirkning på. I denne artikkelen belyser vi samarbeidsbasert forskning og hvordan vi har utviklet et kompetanseråd bestående av unge personer med egen erfaring innen psykisk helse, studenter og profesjonelle forskere gjennom digitalt samarbeid under covid-19-pandemien.
Nøkkelord:
Abstract
The COVID-19 pandemic sent shock waves through society and physically closed most meeting places for citizens. This led to challenges related to forms of information exchange and communication in research projects, also when it came to co-research. For several years, research involving user expertise and interaction has been explored to create equal relationships and real interaction that contributes to new knowledge. In this article, we will shed light on collaborative research and how digital collaboration has developed into a competence council consisting of people with personal experience in mental health, students, and professional researchers during COVID-19.
Keywords:
Get full access to this article
View all available purchase options and get full access to this article.
Referanser
Andreassen, T.A., Romsland, G.I., Sveen, U. & Søberg, H.L. (2019). Mellom empowerment og forskningsnytte? Refleksjoner over formål og form for brukermedvirkning i et rehabiliteringsforskningsprosjekt. I Askheim, O. P., et al. (2019). Samproduksjon i forskning: forskning med nye aktører, Universitetsforlaget. https://doi.org/
Barne- og familiedepartementet (1991). FNs Barnekonvensjon. FNs Konvensjon om barns rettigheter. Vedtatt av De forente nasjoner 20. november 1989 Ratifisert av Norge 8. januar 1991. Oslo, Barne og familiedepartementet. Hentet 28.09.24./: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bfd/bro/2004/0004/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf
Beresford, P. (2013). From ‘other’ to involved: user involvement in research: an emerging paradigm. Nordic Social Work Research, 3(2), 139–148. https://doi.org/
Borgström, D., et al. (2024). “Handbook of Youth Citizen Social Science. Working with Young People and the Local Community for Social Change.” Retrieved 28.09.24, 2024, from https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3125168/D+5.4+Handbook+and+Toolkit+for+Youth+Citizen+Social+Science_FINAL_w_Handbook.pdf?sequence=1.
Croft, S. & Beresford, P. (1995). Whose empowerment? Equalizing the competing discourses in community care. In Jack, R. (1995). Empowerment in community care. Empowerment in community care, (s. 59–73). Boston, MA: Springer US
Folkehelseinstituttet (2023, 9. mars). Barn og unges vei gjennom pandemien: Hva har vi lært? Hentet 18. juli 2024 fra https://www.fhi.no/op/oppvekstprofiler/barn-og-unges-vei-gjennom-pandemien-hva-har-vi-lart/
Groot, B. & Abma, T. (2022). Ethics framework for citizen science and public and patient participation in research. BMC Medical Ethics, 23(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12910-022-00761-4
Gullslett, M., Stubben, K. & Lofthus, A.M. (2018). Samarbeidsbasert forskning - grunnlag for økt demokrati, likeverdighet og bedring? Erfaringer fra en kompetansegruppe (148-157). I B. Karlsson & M. Borg (red.), Perspektiver på psykisk helse-og rusarbeid: Recovery, erfaringsbasert kunnskap og samarbeidsbasert kunnskapsutvikling. Fakbokforlaget.
Hagen, A. L., & Andersen, B. (2021). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging (p. 310). Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing).
Helsedirektoratet (2023, 25. september). Kvalitativ forskning på brukermedvirkning innen psykisk helse og rus i Norden og Sápmi 2012-2022. Hentet 1. april 2024 fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/kvalitativ-forskning-pa-brukermedvirkning-innen-psykisk-helse-og-rus-i-norden-og-sapmi-2012-2022
Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) (2019). Opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse (2019–2024). Prop. 121 S (2018–2019)): proposisjon til Stortinget (forslag til storingsvedtak). Hentet 28.09.2024 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/1ea3287725fa4a2395287332af50a0ab/no/pdfs/prp201820190121000dddpdfs.pdf
Helse- og omsorgsdepartementet (2022). Opptrappingsplan for psykisk helse (2023–2033) (Meld.St. 23). HoD. Hentet 28.09.2024 fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/0fb8e2f8f1ff4d40a522e3775a8b22bc/no/pdfs/stm202220230023000dddpdfs.pdf
Helse Nord (2021). Strategi for forskning og innovasjon i Helse Nord 2021–2025. Sammen om forskning og innovasjon i nord. Hentet 28.09.2024 fra: https://www.helse-nord.no/499f62/siteassets/dokumenter-og-blokker/forskning/ny-forsknings--og-innovasjonsstrategi-2021-2025/forsknings--og-innovasjonsstrategi_2021-2025_endelig.pdf
Helse Sør-Øst, Helse Vest, Helse Midt-Norge & Helse Nord (2018). Veileder for brukermedvirkning i helseforskning i spesialisthelsetjenesten. Hentet 28.09.24 fra: https://www.helse-sorost.no/contentassets/ac4cc539f9ad495ea9d6fa5f093cc1b3/veileder-for-brukermedvirkning-i-helseforskning-i-spesialisthelsetjenesten.pdf
Kara, H. (2013). Mental health service user involvement in research: where have we come from, where are we going? Journal of Public Mental Health, 12(3), 122–135. https://doi.org/10.1108/JPMH-01-2013-0001
Kjelsaas, M.M. (2021). Brukernes stemme i forskningen. Michael, 17(Supplement 24), 115–178. https://www.michaeljournal.no/asset/pdf/1000/supplements/michaelsupplement-24/165-180.pdf
Klausen, R.K. (2016). Brukermedvirkning i psykisk helsearbeid – En oppsummering av kunnskap. Omsorgsbiblioteket. Hentet 26. Juli 2024 fra https://omsorgsforskning.brage.unit.no/omsorgsforskning-xmlui/bitstream/handle/11250/2414959/Brukermedvirkning%20i%20psykisk%20helsearbeid.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Klevan, T., Bank, R.-M., Borg, M., Karlsson, B., Krane, V., Ogundipe, E., Semb, R., Sommer, M., Sundet, R. & Sælør, K.T. (2021). Part I: Dynamics of recovery: A meta-synthesis exploring the nature of mental health and substance abuse recovery. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(15), Artikkel 7761. https://doi.org/10.3390/ijerph18157761
Mjøsund, N.H., Eriksson, M., Espnes, G.A., Haaland-Øverby, M., Jensen, S.L., Norheim, I., Kjus, S.H.H., Portaasen, I.L. & Vinje, H.F. (2017). Service user involvement enhanced the research quality in a study using interpretative phenomenological analysis–the power of multiple perspectives. Journal of Advanced Nursing, 73(1), 265–278. https://doi.org/10.1111/jan.13093
Moltu, C., Stefansen, J., Svisdahl, M. & Veseth, M. (2013). How to Enhance the Quality of Mental Health Research: Service Users’ Experiences of Their Potential Contributions Through Collaborative Methods. American Journal of Psychiatric Rehabilitation, 16(1), 1–21. https://doi.org/10.1080/15487768.2013.762295
Nasjonalt senter for ehelseforskning (2023). ”Fem prinsipper for hvordan få til gode videokonsultasjoner i klinisk praksis. Erfaringer fra et brukerråd med unge og pårørende innen psykisk helsevern.”. Retrieved 28.09, 2024, from https://ehealthresearch.no/konsultasjoner/barn-og-unge.
Romsland, G. I., Milosavljevic, K. L., & Andreassen, T. A. (2019). Facilitating non-tokenistic user involvement in research. Research involvement and engagement, 5, 1–12. https://doi.org/10.1186/s40900-019-0153-3
Sangill, C., Buus, N., Hybholt, L. & Berring, L.L. (2019). Service user’s actual involvement in mental health research practices: a scoping review. International Journal of Mental Health Nursing, 28(4), 798–815. https://doi.org/10.1111/inm.12594
Stuhlfauth, S., Knutsen, I.R. & Foss, I.C. (2021). Guidelines as governance: Critical reflections from a documentary analysis of guidelines to support user involvement in research. Nursing Inquiry, 28(1), Artikkel e12378. https://doi.org/10.1111/nin.12378
Thornicroft, G. & Tansella, M. (2005). Growing recognition of the importance of service user involvement in mental health service planning and evaluation. Epidemiologia e Psichiatria Sociale, 14(1), 1–3. https://doi.org/10.1017/S1121189X00001858
Information & Authors
Information
Published In
Copyright
Copyright © H. Aschehoug & Co. (W. Nygaard) AS - Universitetsforlaget 2024.
History
Published online: 26 November 2024
Issue date: 26 November 2024
Authors
Metrics & Citations
Metrics
Citations
Export citation
Select the format you want to export the citations of this publication.
View Options
Purchase Options
Save for laterJournal Subscription
Get access to the entire journal with a subscription.
VIEW ALL SUBSCRIPTION OPTIONSLogin Options
Check if you have access through your login credentials or your institution.