Skip to main content
Research Publication

«Å ta kunsthistorie eller statsvitenskap er en luksus ikke alle kan unne seg» – Kan utdanningsatferd forstås ut fra ulike kapitalformer i etniske nettverk?

Sammendrag

Sammendrag

Basert på dybdeintervjuer med etterkommere av innvandrere fra Pakistan og India, utforskes hvilke kapitalformer som gjør seg gjeldende i pakistanske og indiske nettverk i Norge. Hensikten med artikkelen er å vise hvordan kapitalformer i slike nettverk kan bidra til å forklare hvorfor klasse betyr mindre for utdanningsatferd blant etterkommere enn blant majoritetsbefolkningen. De unges beskrivelser viser at deres utdanningsatferd er vevet inn i komplekse prosesser av kapitalkonverteringer mellom «gamle» kapitalformer (status i hjemlandet, medbrakt økonomisk og kulturell kapital, kastebakgrunn og urban eller rural bakgrunn) og «nye» kapitalformer (ervervet økonomisk og kulturell kapital i Norge). Slik de unge forteller om det, ser det ut til at utdanning utgjør en særdeles viktig kilde til intern differensiering. Konkurransementaliteten og framvisningen av «iøynefallende» utdanninger viser hvor viktig sosial mobilitet i det norske samfunn er for intern posisjonering.

Abstract

«To study art or political science is a luxury not everyone can afford.» Do different forms of capital in ethnic communities explain educational outcomes?

Based on qualitative in-depth interviews among young adults of Pakistani and Indian origin, the article analyses the ways in which different inequality dimensions, embedded in the ethnic community, influence educational outcomes. The concept of subculture (and subcultural capital) is analytically used to explore this. Previous research has shown that class-related factors are of less value in explaining educational outcomes among descendants of immigrants. The main purpose of this article is to analyse how «new» and «old» forms of capital are important for internal differentiation. Both economic and educational capital, caste and the urban/rural division are forms of capital that affect the importance of class in educational outcomes.

Keywords

  1. caste
  2. educational choices
  3. ethnic community
  4. inequality
  5. subcultural capital

Get full access to this article

View all available purchase options and get full access to this article.

Referanser

Archer, L. & Francis, B. (2006). Challenging Classes? Exploring the Role of Social Class within the Identities and Achievement of British Chinese Pupils. Sociology, 40(29), 29–49.
Bakken, A. (2009). Ulikheter på tvers. Har foreldres utdanning, kjønn og minoritetsstatus like stor betydning for elevers karakterer på alle skoler?. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
Ballard, R. (1994). Differentiation and Disjunction among the Sikhs. I R. Ballard (red.), Desh Pardesh. The South Asian Experience in Britain (s. 88–116). London: Hurst & Company.
Baron, S., Schuller, T. & Field, J. (2000). Social Capital: A Review and Critique. I J. Field, T. Schuller & S. Baron (red.), Social capital. Critical perspectives (s. 1–39). Oxford: Oxford University Press.
Bourdieu, P. (1990). The Logic of Practice. Stanford: Stanford University Press.
Bourdieu, P. (2006). Kapitalens former. Agora. Journal for metafysisk spekulasjon, 1–2, 5–26.
Bourdieu, P. & Wacquant, L. J. D. (1995). Logikken i felta. I Den kritiske ettertanke. Grunnlag for samfunnsanalyse (s. 81–100). Oslo: Det Norske Samlaget.
Çaglar, A. S. (1997). «Tyska turkar i Berlin. Social uteslutning och strategier for social mobilitet». I K. O. Arnstberg & I. Ramberg (red.), I stadens utkant. Perspektiv på förorter (s. 131–152). Tumba: Mångkulturellt Centrum.
Din, I. (2006). The New British. The Impact of Culture and Community on Young Pakistanis. Aldershot: Ashgate.
Erel, U. (2010). Migrating Cultural Capital: Bourdieu in Migration Studies. Sociology, 44(4), 642–660.
Fangen, K. (1999). Pride and power: A sociological interpretation of the Norwegian radical nationalist underground movement. Dr.polit.-avhandling. Oslo: University of Oslo.
Fekjær, S. N. (2006). Utdanning hos annengenerasjon etniske minoriteter i Norge. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 47(1), 57–93.
Fekjær, S. N. (2007). New Differences, Old Explanations: Can Educational Differences Between Ethnic Groups in Norway be Explained by Social Background?. Ethnicities, 7(3), 367–389.
Francis, B. & Archer, L. (2005). British-Chinese pupils' and parents' construction of the value of education. British Educational Research Journal, 31(1), 89–108.
Gibson, M. A. (1988). Accommodation without Assimilation. Sikh Immigrants in an American High School. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press.
Heath, A. & Brinbaum, Y. (2007). Guest editorial: Explaining ethnic inequalities in educational attainment. Ethnicities, 7(3), 291–305.
Heath, A., Rothon, C. & Kilpi, E. (2008). The Second Generation in Western Europe: Education, Unemployment, and Occupational Attainment. Annual Review of Sociology, 34, 211–235.
Hegna, K. (2010). Nye tall om ungdom. Endringer i utdanningsaspirasjoner gjennom ungdomsskolen – kjønn, klasse og minoritetsbakgrunn. Tidsskrift for ungdomsforskning, 10(1), 89–104.
Heierstad, G. (2009). Images of Kumartuli Kumars – The Image-Makers of Kolkata. Changing Notions of Caste and Modernity during the Last Century. Ph.D. Degree. Oslo: University of Oslo.
Helland, H. (1997). Etnisitet og skoletilpasning: En undersøkelse av norske, pakistanske og konfusianske Osloungdommers skoleprestasjoner. Magisteravhandling. Oslo: Universitetet i Oslo.
Henriksen, K. (2007). Fakta om 18 innvandrergrupper i Norge. Oslo: Statistisk sentralbyrå.
Henriksen, K., Østby, L. & Ellingsen, L. (2010). Innvandring og innvandrere. SA 119. Oslo: Statistisk sentralbyrå.
Jackson, R. & Nesbitt, E. (1993). Hindu Children in Britain. Stafforshire: Trentham Books.
Jensen, S. Q. (2006). Rethinking subcultural capital. Young, 14(3), 257–276.
Jensen, S. Q. (2010). «Østerbro Outlaws» – om subkulturteori og marginaliserede unge mænd med indvandrerbaggrund. Tidsskrift for ungdomsforskning, 10(1), 3–21.
Kao, G. & Thompson, J. S. (2003). Racial and Ethnic Stratification in Educational Achievement and Attainment. Annual Review of Sociology, 29, 417–442.
Kolby, E. H. & Østhus, S. (2009). Karakterprestasjoner i høyere utdanning blant etterkommere av innvandrere. I G. E. Birkelund & A. Mastekaasa (red.), Integrert? Innvandrere og barn av innvandrere i utdanning og arbeidsliv (s. 137–147). Oslo: Abstrakt Forlag.
Krange, O. & Bakken, A. (1998). Innvandrerungdoms skoleprestasjoner. Tradisjonelle klasseskiller eller nye skillelinjer?. Tidsskrift for Samfunnsforskning, 39(3), 381–410.
Lauglo, J. (2010). Unge fra innvandrerfamilier og sosial kapital for utdanning. En gjennomgang av faglitteratur for forskningsprogrammet Internasjonal migrasjon og etniske relasjoner (IMER). Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
Leirvik, M. S. (2010). «For mors skyld». Utdanning, takknemlighet og status blant unge med pakistansk og indisk bakgrunn. Tidsskrift for ungdomsforskning, 10(1), 23–47.
Li, G. (2008). Parenting practises and schooling: The way class works for new immigrant groups. I L. Weis (red.), The Way Class Works. Readings on school, family and the economy (s. 149–166). New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Lien, I.-L. (1993). Moral og emosjoner i pakistansk Punjab. Dr.polit.-avhandling. Oslo: Universitetet i Oslo.
Lien, I.-L. (1997). Ordet som stempler djevlene. Holdninger blant pakistanere og nordmenn. Oslo: Aventura Forlag.
Lødding, B. & Helland, H. (2007). Alle får, men hvem får hva? Evaluering av Oslo kommunes inntaksordning til videregående opplæring i studieretning for allmennfag/utdanningsprogram for studiespesialisering. Oslo: NIFU STEP, Studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Modood, T. (2005). The Educational Attainments of Ethnic Minorities in Britain. I G. C. Loury, T. Modood & S. M. Teles (red.), Ethnicity, Social Mobility and Public Policy. Comparing the US and UK (s. 288–308). Cambridge: Cambridge University Press.
Moen, B. (2009). Tilhørighetens balanse. Norsk-pakistanske kvinners hverdagsliv i transnasjonale familier. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
Moldenhawer, B. (2005). Transnational Migrant Communities and Education Strategies among Pakistani Youngsters in Denmark. Journal of Ethnic and Migration Studies, 31(1), 51–78.
Portes, A. (1998). Social Capital: Its origins and applications in modern sociology. Annual Review of Sociology, 24, 1–24.
Prieur, A. (2002). Gender remix: On gender constructions among children of immigrants in Norway. Ethnicities, 2, 53–77.
Prieur, A. (2004). Balansekunstnere. Betydningen av innvandrerbakgrunn i Norge. Oslo: Pax Forlag.
Reay, D., Davies, J., David, M. & Ball, S. J. (2001). Choices of Degree or Degrees of Choice? Class, «Race» and the Higher Education Choice Process. Sociology, 35(4), 855–874.
Rolness, K. (1993). Vulgær og vidunderlig. En studie i utsøkt dårlig smak (4. utg.). Oslo: Aschehoug.
Rosenlund, L. & Prieur, A. (2006). Det sociale rum, livsstilenes rum – og La Distinction. I A. Prieur & C. Sestoft (red.), Pierre Bourdieu. En introduksjon (s. 115–155). København: Hans Reitzels Forlag.
Sana, M. (2005). Buying membership in the transnational community: Migrant remittances, social status, and assimilation. Population Research and Policy Review, 24(3), 231–264.
Shah, B., Dwyer, C. & Modood, T. (2010). Explaining Educational Achievement and Career Aspirations among young British Pakistanis: Mobilising 'Ethnic Capital'?. Sociology, 44(6).
Shaw, A. (2000). Kinship and Continuity. Pakistani Families in Britain. London og New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Staunæs, D. (2003). Where have all the subjects gone? Bringing together the concept of intersectionality and subjectification. Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 11(2), 101–110.
Suarez-Orozco, M. M. (1991). Immigrant Adaptation to Schooling: A Hispanic Case. I M. A. Gibson & J. U. Ogbu (red.), Minority Status and Schooling. A Comparative Study of Immigrant and Involuntary Minorities (s. 37–61). New York: Garland Publishing.
Thornton, S. (1995). Club Cultures: Music, media and subcultural capital. Cambridge: Polity Press.
Tjelmeland, H. (2003). Del I. 1940–1975. I K. Kjeldstadli (red.), Norsk innvandringshistorie 3: I globaliseringens tid 1940–2000 (s. 11–134). Oslo: Pax Forlag.
Veblen, T. (1994). The Theory of the Leisure Class. New York: Dover Publications.
Werbner, P. (2002). The Migrations Process: Capital, Gifts and Offerings among British Pakistanis. Manchester: Berg Publishers.
Zhou, M. (1997). Segmented Assimilation: Issues, Controversies, and Recent Research on the New Second Generation. International Migration Review, 31(4), 975–1008.
Zhou, M. & Bankston, C. L. (2001). Family pressure and the educational experience of the daughters of Vietnamese refugees. International Migration, 39(4), 133–151.
Aase, T. H. (1979). Pakistan: Intern og ekstern migrasjon. I R. Grønhaug (red.), Migrasjon, utvikling og minoriteter. Vandringen fra Asia og Middelhavsområdet til Nord-Europa og Norge i 1950–1970-årene (s. 61–72). Oslo: Universitetsforlaget.
Aase, T. H. (1991). Punjabi Practices of Migration. Punjabi Life Projects in Pakistan and Norway. Ph.D. Degree. Bergen: University of Bergen.

Information & Authors

Information

Published In

Go to issue
Volume 53Number 223 April 2012
Pages: 190216

History

Published online: 23 April 2012
Issue date: 23 April 2012

Authors

Affiliations

Mariann Stærkebye Leirvik
LEIRVIK, MARIANN STÆRKEBYE f. 1976. Ph.d.-stipendiat i sosiologi ved Universitetet i Oslo; høgskolelektor ved Politihøgskolen i Oslo siden 2011.

Metrics & Citations

Metrics

Citations

Export citation

Select the format you want to export the citations of this publication.

Crossref Cited-by

  • Innvandrerorganisasjoners og  -menigheters bidrag til innvandrerelevers skoleprestasjoner, Norsk pedagogisk tidsskrift.
  • Norway: Ethnic (In)equality in a Social-Democratic Welfare State, The Palgrave Handbook of Race and Ethnic Inequalities in Education.
  • Innvandrerdriv eller middelklassedriv?, Norsk sosiologisk tidsskrift.
  • Familien som ressurs eller hinder? Etterkommerkvinners deltagelse i arbeid, Norsk sosiologisk tidsskrift.
  • «Medaljens bakside»: Omkostninger av etnisk kapital for utdanning, Tidsskrift for samfunnsforskning.
  • Kulturell reproduksjon eller endring? - Småbarnsmødre med innvandringsbakgrunn og arbeid, Nytt Norsk Tidsskrift.
  • Hvordan håndterer andregenerasjonsinnvandrere sin identitet i Norge?, Sosiologisk tidsskrift.
  • Reinterpreting the Relation between Motherhood and Paid Work: Second-Generation Immigrant Women in Norway, The Sociological Review.
  • Degrees of closure and economic success in the Norwegian labour market: field of study and non-Western immigrant performance, Journal of Education and Work.
  • Outsiders? A sociological study of Norwegian artists with minority background, International Journal of Cultural Policy.
  • Heritage and the New Immigrant Minorities: A Catalyst of Relevance for Contemporary Archaeology?, Heritage in the Context of Globalization.

View Options

Buy Digital Article
Perpetual access
NOK127.20
Add to cart
Local taxes may change at checkout
Buy digital issue
Perpetual access
NOK247.20
Add to cart
Local taxes may change at checkout

Login Options

Restore guest purchases

Enter your email address to restore your content access:

Note: This functionality works only for purchases done as a guest. If you already have an account, log in to access the content to which you are entitled.

View options

PDF

Download PDF

Full Text

View Full Text

Figures

Tables

Share

Share

Share the article link

Share on social media

Share on Messenger